Svar: Aktiviteter
14. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære mor til den aktive dreng :o)
Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng er godt med og frustrationen der kommer, når han ikke rigtigt kan, når kræfterne slipper op, når armene, benene ikke rigtigt vil som han vil - er helt naturlig.
Han har brug for at træne lidt styrke i sine arme, da det lyder som om at det er armene han har svært ved at få med sig, når han forsøger at krybe over gulvet (hvilket forøvrigt er meget tidligt, men fint at han forsøger :o)). Du kan lave nogle bevægelege med ham, hvor du også styrker hans arme.
Bevægelege kan være:
- at gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - det er god styrke til armene
- at støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side
- at hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen
- at hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante
- cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
Det er også rigtig godt at begynde at synge og bruge fakter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske barnets krop imens du synger.
Det er en alder hvor legetøj også hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre lege med bevægelege. Du kan lede efter legetøj som passer til børn i 4-6 måneders alderen og se om ikke noget vil interessere ham lidt.
Og så handler det lige nu også om at du accepterer at jeres lille dreng er igang med en rivende udvikling. Det er helt fint at han en gang imellem lige ligger for sig selv og du stikker ham lidt legetøj og søger for at få lidt tid til dig selv, men ellers er det vigtigt at han ligger i nærheden, så han kan se dig og du kan pludre med ham på afstand.
Der er jo intet i vejen for at du tager ham med når du hænger vasketøj op, eller rydder op i køkkenet, laver mad osv. Han kan sagtens ligge på et tæppe ved siden af dig, så I er i nærheden af hinanden, men hvor du samtidig kan få lavet noget og ikke 'bare' sidder klods op af ham hele tiden.
Du kan også overveje om du skal gå til noget babygymnastik med ham eller måske til babysvømning.
Det er en alder, hvor man ikke har ret meget tid til sig selv, han skal stimuleres og aktiveres når han er vågen, han skal hjælpes med at sove, når han sove og det levner ikke meget fritid - men det er en periode og det ændrer sig igen :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske