Brev:
Vores dreng holder fest inden han skal sove!
15. juni 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Vores dreng holder fest inden han skal sove!
Kære Helen
Vores søn er fra november 06. Han er en glad og livlig dreng - hører ikke til de drenge der "kravler på væggene" men er mere den rolige og følsomme type, som kan fordybe sig i en leg længe af gangen, gerne togbaner, biler etc - men er aktiv og modig også på legepladsen, og faktisk også ret "atletisk". Kravler selv op i legetårnet og rutcher ned med et stort grin. Han er en meget kærlig dreng. Elsker nærhed og at nusse, kysse og tager ofte selv initiativ til dette. Og vi er tit stolte over hvor tydeligt han udviser empati, både overfor os, men i særdeleshed også overfor andre børn, som f.eks. er kede af det.
Rent udviklingsmæssigt har han udviklet sig helt normalt, men har været i den langsomme ende hvad angår at gå (19 mdr) og også sprogligt. Jeg synes det går hurtigt nu mht at tale. Det kan stadig være meget utydeligt hvad han siger, men han gentager alt hvad vi siger og sætter nu 3-4 ord sammen. F.eks "mor på arbejde nu", eller "fars nye cykel". Men jeg synes, at i forhold til de jævnaldrene i vuggestuen eller af de børn vi kender, er han noget længere bagud. Hørelsen fejler ikke noget.
Han er også så småt nået trods- eller selvstændighedsperioden, og prøver en masse grænser af. Og bliver frygtelig frustreret, når tingene ikke duer første gang.
Mht søvn, har han egentlig for det meste været ret nem. Der har selvfølgelig været perioder, hvor vi skulle ændre lidt i rutinerne. Han kom på eget værelse som ca. 5 måneder, og det var aldrig et problem at putte ham. Han lå stille og roligt og faldt i søvn. Da han blev omkring et år begyndte det så småt at vænne, og vi skulle sidde hos ham til han sov.
Han begyndte at vågne om natten og være ked af det, og så tog vi ham ind til os i sengen og trives alle fint med det. Det blev selvfølgelig tidligere og tidligere han vågnede og nu er den i gennemsnit 01 når han kommer ind til os. Han elsker at putte i midten, og det gør vi faktisk også ;-) og elsker ikke mindst, at vågne og kan ligge og "gasse" og nusse/lege rigtig længe før vi står op. Nogle nætter sover han hele natten i sin seng, hvis han ikke vågner, men det hører til sjældenhederne.
Nu er problemet så, at vi gennem længere tid har siddet hos ham meget længe før han faldt i søvn. Nogen gange 1 1/2 time eller mere. Han ligger bare og kigger og nuldrer hår, men er bare længe om at falde i søvn. Hvis vi går vågner han helt op og bliver ked af det. Vi har længe været trætte af det, men har ikke orket at gøre noget ved det. Vi forsøgte at gøre det engang for længe siden, hvor ingen af os sov en hel nat, fordi han bare græd og græd når vi gik ud...det var rædsomt, og ikke holdbart for nogen af os. Vi blev dengang enige om, at han bare havde brug for den ekstra tryghed i den periode, og hvis det krævede at vi sad hos ham til han sov, og at han kom ind til os om natten, var det det der skulle til.
Nu er den periode jo bare blevet lidt rigelig lang. Det er ca trekvart år- et år siden vi prøvede dette. Vi er simpelthen så trætte af at sidde hos ham så længe, når vi bare har så meget brug for vores tid sammen om aftenen. Og det der ligesom har fået bægeret til at flyde over er, at han de sidste 2 uger har holdt fest efter putteritualet og indtil han til sidst falder om af udmattelse, måske først kl 22.
Når jeg siger "holde fest", så mener jeg, at han styrter ruindt i rummet, smider med legetøj, tømmer sit tøjskab, smider dyne, madras osv ud af sengen og løber endeligt ud af værelset til sidst og rundt i lejligheden. Når man beder ham om at gå i seng (hvilket til sidst er i en meget hård tone og et fast greb i armen) griner han os blot lige op i hovedet.-
Jeg må indrømme, at forleden blev jeg så frustreret, at jeg var ved at græde. jeg anede simpelthen ikke mit levende råd efter 2 timer. For det første var vi temmelig overraskede over denne opførsel og for det andet var der intet der virkede! Til sidst gik jeg ud af værelset og ind igen og sagde godnat og fulgte ham i seng MANGE gange. Jeg blev vred og skældte ud til sidst, men han grinte mig direkte op i ansigtet (normalt hører han ellers efter hvad der bliver sagt - i det store hele) - han splittede hele værelset ad om jeg var der eller ej, når jeg gav ham sutten og lagde ham ned, tyrede han sutten over i hjørnet eller efter mig.
Først når han er så træt at han er ved at tilde, lægger han sig ned, eller den dag jeg var så frustret, at jeg blev rigtig ked af det, var det som om han ville trøste mig (og det er jo bare heller ikke i orden, men jeg kunne simpethen ikke lade være). Dér lagde han sig endelig ned og gav mig sin sut!
Det gør ingen forskel om det er mig eller min kæreste der putter (vi deles lige om den opgave). Måske har jeg lidt nemmere ved det af og til.
Der er ingen tvivl om, at han er i en rivende udvikling lige nu, og sikkert også trænger til lidt flere udfordringer, og til at komme i børnehave måske. Vi har bedt dem i vuggestuen for ca 3 mdr siden, om max at lade ham sove en time til middag, og når han er hjemme, sover han slet ikke til middag, for han kan godt lide, at sove længe sammen med os...nogen gange sover han gerne til 830-900. Og når vi skal tidligt op (kl 7 f.eks., kan han være svær at vække og gider bare ikke vågne).
Som det er lige nu og har været de sidste par uger (at han holder fest), oplever vi ikke, at det gør den store forskel om han sover til middag eller ej. Vi forsøger også, når vi holder fri med ham, at mixe hans dag med god aktivitet om formiddagen, f.eks. svømmehal, og lidt mere stille aktiviteter om eftermiddagen, tegning, cyjkle en tur, lege i haven etc.
Han bliver som regel puttet ved 1930-20 tiden. Vi læser først og synger bagefter nogle helt bestemte sange, og han siger selv godnat og sluk lyset. Vi giver ham ikke søde sager eller dårlig kost før sengetid. I det hele taget gør vi en dyd ud af, at leve sundt, så det burde ikke være derfor.
Så altså problemet er:
1. at han pludselig er begyndt at være så urolig inden han falder i søvn, og først gør det sent.
2. at vi skal sidde hos ham så længe til han falder i søvn
Vi vil meget gerne have stoppet det her med det samme og ligeledes vil vi gerne have kørt en rutine ind, hvor vi ikke skal sidde hos ham i evigheder til han falder i søvn.
Håber du har et godt forslag. Tak for en god brevkasse, som jeg før har hentet super tips fra ;-9!