Svar: Sove igennem - 8 mdr.
15. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der er især en stor ting, som spiller ind på Oskars søvn og det er måden han falder i søvn på. Det er rigtig fint at du har fået han vænnet fra brystet om natten, men det er generelt vigtigt at du vender ham fra at ligge i din favn, ligge ved dit bryst for at kunne sove.
Det er sådan at vi alle sammen har brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvn associationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvn associationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Der er ingen tvivl om at jeres dreng protesterer voldsomt, når I putter ham i seng, fordi hans søvnassociation er brystet og det at være i favn. Det er ingen tvivl om at han falder til ro, når han sover hos jer, fordi han jo forbinder det at ligge i smørhullet med stedet og måden at falde i søvn på. Han har i sine første mange måneder af sit liv været vant til at falde i søvn ved brystet, du har lagt dig med ham når han skulle sove om aftenen, han er blevet ammet og lullet i søvn i din favn og det er altså det han forbinder med at skulle sove.
Du har fjernet brystet, det er fint, du er klar over at behovet ikke længere skyldes mælk, det er fint. Men han har ligesom ikke fået noget andet sat i stedet - jo at være i favn og ligge tæt hos dig og det er super hyggeligt og det virker også, men det er uholdbart i længden.
Hvordan man griber det an er forskelligt. Nogen vælger at tage en kold tyrker og holde hårdt mod hårdt og stoppe amning fra den ene dag til den anden. Men man kan dog også forsøge lidt blidere metoder, for han har jo også brug for mælken, han kan ikke undvære amning.
Det er dog vigtigt at han ikke længere ammes om dagen og at amningen inden formiddagslur og middagslur fjernes. Jeg nævner dette fordi du skriver at du stadig ammer en del om dagen. Ved at lære ham at sove uden brystet om dagen, kan I også bedre lære ham det aften og nat. Han skal stadig ammes om aftenen inden han skal sove, brystet skal bruges til at give ham ro og hjælpe ham med at overgive sig til søvnene, men det er vigtigt at du forsøger at afslutte amning lige inden han falder i søvn og i stedet erstatter brystet med en sutteklud, lidt kærtegn, beroligende ord eller lignende, så det på sigt er netop disse ting han falder i søvn ved og på sigt helt kan undvære brystet.
Så hos jer handler det altså om at give jeres dreng nye søvnassociationer, så han ikke er afhængig af jeres fysiske kontakt for at kunne komme videre i søvnen om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem. Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen.
Til sidst vil jeg lige sende dig en ny plan for dagen, som den kan se ud til en dreng på 8-9 måneder:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, på dette tidspunkt er det helt fint, nærheden og trygheden har han jo også brug for :o)
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ½ banan, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, godt kogte pastaskruer, kartoffelbåde, frikadelle eller lignende. Suppleres med grøntsagmos, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget og mad som I andre spiser - naturligvis fortsat mad i stykker suppleret med mos. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Ammes og puttes til natten i egen seng 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og puttes tilbage i egen seng hvor han så sover til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående giver jer en idé om hvad der foregår hos jer og at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske