Svar: At kravle
15. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Kære mor til 2
Nogle børn springer kravle stadiet over, andre er bare lidt senere til det. De fleste børn lærer at kravle fra maveliggende stilling, hvor de på alle fire kommer op og står og vugger frem og tilbage - enkelte børn kravler dog også fra siddende stilling, hvor de læner sig frem på armene og pludselig lærer sig teknikken. Der er aldrig nogen regler uden undtagelse :o)
Det er generelt vigtigt at børn lærer at kravle og derfor er det godt at motivere dem til det. Hvis man kan kravle er man i stand til at krydskoordinere - et udtryk for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. At kunne krydskoordinere, at hjernehalvdelene kan arbejde sammen, har betydning for hvordan man senere lærer. Det har f.eks. betydning for at man kan se forskel på b og d, p og q eller forskel på om der står 69 eller 96. Det er derfor man i nogle skoler har fysioterapeuter der laver øvelser med børnene i skolestart.
Det betyder ikke at løbet er kørt, hvis barnet springer kravlestadiet over, for det sker jo:o) Der er børn der i stedet for at kravle humper af sted eller simpelthen rejser sig og går. Men det er vigtigt at man så lærer dem at krydskoordinere deres bevægelser senere hen, altså lærer dem at kravle, lærer dem at hoppe sprællemandshop, gadedrengeløb osv.
Det er altid rigtig godt at tumle med sit barn, jo mere du kan tumle med hende, svinge hende og gynge hende, jo mere I kan dreje rundt, jo bedre er det. Du kan købe en babygynge - ikke en hoppegynge - men en gynge som hun sidder i og gynger frem og tilbage. Du kan også svinge hende i et lagen eller lignende, hvor I forældre står og holder i hver sin ende - jo mere hun vendes, drejes, trilles, gynges osv. jo mere stimuleres hendes balancecenter og jo større sandsynlighed er der for at hun også begynder at kravle :o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske