Svar: Lille storebror er ikke klar til børnehave
15. juni 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt fremad og at skanningerne viser at alt er fint :o)
Jeg har lidt forskellige tanker omkring storebror og hele jeres situation som jeg gerne vil dele med dig. Så må du selv vurdere, hvad du kan bruge og hvad der ikke passer på jer.
Der er ingen tvivl om at det at du er gravid, naturligt påvirker storebror. Han kan godt mærke at der sker en ændring. Det handler både om at du rent fysisk ikke bærer rundt på ham som tidligere, at du ikke løfter ham op i samme omfang, at pladsen på dit skød er blevet mere trang osv. Det handler også om at I jo naturligt snakker om babyen om den lille der kommer osv. Ting han har svært ved at forholde sig til.
Du fortæller at du stadig er meget bekymret for om alt nu er som det skal være og du har tidligere skrevet til mig om en manglende glæde ved graviditeten. Da du ventede din dreng lod glæden også vente på sig, den kom dog da du kom længere hen i graviditeten, da han begyndte at sparke osv. og du således bedre kunne forholde dig til at han var i din mave. Hvordan er det nu? Går du generelt rundt og er lidt trist og bekymret for om alt er som det skal være, hvordan det bliver at være mor til to osv. eller er du glad og i harmoni omkring det at skulle være mor igen?
Jeg spørger naturligvis fordi din sindsstemning naturligt også påvirker din dreng. Han fornemmer meget tydeligt hvis du er ked af det, føler dig lidt trist, hvis stemningen er lidt trykket og han kan f.eks. godt reagere med ikke at ville i vuggestue fordi han kan mærke at du ikke har det godt. Små børn kan godt reagere med at være mere tryghedssøgende, lidt mere klyngende til deres forældre, hvis de mærker at forældrene er usikre, har det lidt skidt, er kede af det osv. så det er en overvejelse du er nød til at gøre dig.
Jeg vil i den forbindelse også sige, at jeg synes du skal tale med din læge om hvordan du har det, hvis du stadig går rundt og er lidt trist i forhold til denne graviditet.
Derudover tænker jeg også at jeres dreng udviklingsmæssigt går en masse igennem lige nu og det lyder som om at han er i en rigtig god institution, hvor de er meget opmærksomme på hans behov. Det kan sagtens være et stort plus for ham, at han i en periode, får lov til at prøve at være en af de ældste i vuggestuen ligesom han måske vil profitere rigtig godt af at være en af de yngste i børnehaven - netop også når han skal være storebror og derfor hjemme skal være 'den store' :o)
At skulle i børnehave kan derfor ende med et plus, det kan være noget godt for ham - men skiftet bør naturligvis ikke komme lige der, hvor han også skal forholde sig til et skift derhjemme i og med at han så pludselig skal dele mor og far med en lille ny. Det kan være to meget store skift på en gang, når man er en lidt forsigtig dreng.
Det lyder fint at have ham i vuggestue 4 dage om ugen og det er fint at I prøver at have legekammerater med hjem en gang imellem. Ellers har du ret i at han også gerne må opleve det at være hjemme som roligt, hyggeligt og lidt som et frirum, hvor han bare kan tulle rundt sammen med dig. Det er rigtig godt at du prioriterer at bruge ekstra tid sammen med ham nu inden den lille ny kommer. Og ingen børn har brug for at være sendt i institution 10 timer hver dag!
Det er vigtigt at du lytter til institutionen og det at de oplever ham glad og til at have en god dag, når han først er afleveret og I er gået. Det er fint for ham at komme ud og lege med andre og det er rigtig godt, at de arbejder på at gøre ham lidt mere social.
Hjemme må du prøve at støtte ham ved at vise ham vejen. Måske er du selv eller din mand også lidt mere tilbageholden som type, måske ligner han bare sine forældre .. Men det er vigtigt at guide og vise ham vejen og ikke give ham en rolle som værende meget genert. Når du kan se at han vægrer sig ved at tale med andre, så svar for ham, vis ham hvordan og giv ham mod. Tag ham i hånden, når I opsøger andre børn på legepladsen så han mærker at du er der og ikke går fra ham og så han finder ud af hvordan man gør - ved at høre og se dig gøre det, se dig tale med børnene osv.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Og fortsat held og lykke med graviditeten og den lille ny. Glæder mig til at høre fra dig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske