Brev:
Hvorfor producerer jeg ikke nok mælk?
15. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Hvorfor producerer jeg ikke nok mælk?
Hej Helen
Min datter bliver 4 måneder om en uge, og lige nu er jeg temmelig bekymret for hendes vægt og om hun får det hun skal have.
Hun vejede 3400 g ved fødslen. 18 dage gammel 4000g, 10 uger 4250g, 14 uger 5200g og her d, 10 juni, kun 5,5 kg. hun burde jo veje over 6 kg nu.
Hun virker generelt ikke utilfreds. Er altid glad og smiler stort og pludrer og snakker.
Hun har ca. 4 tissebleer i døgnet, men det er fordi jeg ikke skifter hende så tit, da der ikke virker behov for mere. og så har hun afføring ca. hver 2. dag.
Jeg har haft lagt mærke til at da hun var ca. 2 mdr gammel så var mine bryster ikke så fyldte mere som, da jeg lige startede med at amme. Jeg fik at vide af SP'en at det var fordi mine bryster havde vænnet sig til at producere mælk og derfor virkede så slappe.
6 uger efter fødslen fik jeg allerede mine menstruationer. De første to gange med 14 dages mellemrum, men er nu normaliseret.
Det eneste jeg altid har tænkt over, det er at min datter altid har virket meget træt. 1 time og så kan hun ikke holde sig vågen mere. Men det kan jeg da godt forstå hvis hun ikke får mad nok. Om dagen er hun gerne vågen 1 time af gangen og sover 1 time ad gangen nogle gange 2 timer.
Ind til hun var 2-3 måneder gammel sov hun faktisk igennem hele natten, og mine bryster var ved at ekplodere nogle gange, så derfor vækkede jeg hende for at få tømt af.
Det sker aldrig mere nu. Nu får hun mad 20.30 om aftenen, igen mellem 1 og 2, igen kl 3.30 og så igen kl 5.30 og så kl 07.30 når vi står op.
Lige siden SP'en har været der d. 10 juni, har jeg lagt hende til hver 2. anden time i løbet af dagen. Hun tager også med glæde imod. Jeg kan bare se at der ikke kommer noget sådan rigtigt, for hun sutter og slipper, sutter og slipper og så efter et godt stykke tid begynder hun at synke lidt. og så er det bryst tomt og så begynder vi forfra med det andet. Nogle gange tager det kun 10 min så har hun tømt brysterne.
Jeg drikker rigeligt med vand i løbet af dagen, gerne 2½ l i løbet af en dag. Spiser normalt, tager min vitaminpille. Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke producerer mere mælk, nu hvor jeg lægger hende til så tit og hun faktisk sutter.
Min egen SP siger at det ikke hjælper med selvbebrejdelse, men jeg kan sgu ikke lade være. Lige nu syntes jeg at alting gik så fint, især nu hvor jeg havde en efterfødselsreaktion med den 1. og faktisk har haft det godt denne gang. Det har bare givet sådan en hak i mit selvværd og jeg har bare været og er stadig bare så ked af at jeg ikke har mælk nok til min datter.
Selvfølgelig kunne jeg da bare gå over til flaske vil de fleste jo nok mene, men for mig er det en falliterklæring og jeg havde faktisk set frem til at amme 6 mdr denne gang og ikke lige som sidst kun 4 mdr. Det skal lige nævnes, at med mit første barn havde jeg masser af mælk, han ville bare ikke mig når jeg havde menstruation, så derfor gik jeg over til flaske fordi vi altid sloges ved amningen.
Det er dog ikke problemet her. Problemet er at jeg ikke har mælk nok til min dejlige vidunderlige prinsesse, at hun generelt virker tilfreds men altid sulten og at hun desværre ikke har taget nok på.
Min egen SP foreslog en flaske ved aftenstid, hvis problemet fortsætter. Men som sagt jeg vil bare helst undgå flaske.
Hvad i alverden er der galt med mig og min krop lige nu?
Hilsen Tanja, som bare er så ked så ked