Svar: Højde og vægt
13. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Du kan få en vægt/længde kurve hos sundhedsplejersken eller egen læge. Det der har betydning for barnet er at det følger sin egen kurve og dermed ikke hvor stort eller lille barnet er. Det er således vigtigt at barnet bliver ved med at tage på og dermed er i trivsel.
Normalt sig man at børn skal tredoble deres vægt inden for det første år, hvilket din datter jo ikke har gjort. Men måske er hun en aktiv lille en som bruger en masse energi på at bevæge sig rundt? Hvad har din sundhedsplejerske sagt tidligere?
En længde på 72 cm i en alder af 12 mdr. svarer til 10 pct percentilen. En vægt på 8,6 kg det samme. Din datters længde og vægt passer sammen og her ligger hun på 25 percentilen, hvilket betyder at hun størrelses mæssigt er lidt under gennemsnittet, men stadig inden for 'normalområdet'.
I forhold til hendes vægt og længde da hun var 5 mdr. så er hun faldet et par kurver ned og har således ikke fulgt sin egen kurve. Jeg synes derfor at det vil være relevant at du taler med lægen om dette, når hun alligevel skal til et års undersøgelse.
Sørg for at hun får mange og små måltider og husk at give hende fedtstof, både i maden og også gennem mælken. Det vil umiddelbart være hensigtsmæssigt at du fortsætter med sødmælk og ikke går ned til mælk med lavere fedtprocent her efter et års alderen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske