Svar: Stiger ud af sengen
15. juni 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Vigga mor
Det er meget normalt at børn i en periode prøver lidt grænser ved at stige ud af sengen igen og igen. Det er ofte lidt en leg for dem og naturligt at de prøver, det er jo så hyggeligt at være sammen med jer, det er svært at sige godnat til dagen og alle oplevelserne og de vil så gerne have det hele varer bare lidt længere.
Da Vigga ikke er så gammel, så kan det godt være en løsning at indføre tremmesengen igen som far foreslår. Problematikken omkring det er, at hun måske vil begynde at kravle over tremmerne nu, hvor hun har fundet ud af at hun kan komme ud af sengen og sikkerhedsmæssigt giver det så lidt problemer at have en lille udbryderkonge ... Dertil kommer at du fortæller at tremmesengen var ved at være for lille og det generelt virkede passende at skifte, så det er nok bedst at forsøge at få hende til at sove i sin nuværende seng og lære hende dette - og hvordan gør man så det...??
Jo, I skal for det første være sikre på at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt at hun er træt nok til at sove og jeg kunne godt forestille mig at det i øjeblikket er for tidligt at putte hende kl. 19.30. Ved at flytte tiden 20-60 minutter, så rammer I måske bedre det tidspunkt, hvor hun egentlig er parat til at sove. Der er nemlig også noget vigtigt i at afkorte hele situationen og komme væk fra at hun forbinder putning med at hoppe ud af sengen, lege, pjatte, tumle rundt osv. i en time inden hun sover ... man kan meget hurtigt komme ind i en rutine, hvor det nærmest bliver sådan, at hun næsten forventer putningen foregår sådan, hvis I forstår hvad jeg mener. Og ved at putte hende senere, hvor hun er mere træt, så kan man opnå at afkorte hele seancen og når det er rutinen at falde i søvn i løbet af 10-15 minutter, så kan man begynde at putte hende lidt tidligere igen.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne sidde på sengekanten, når I putter hende, så hun får fysisk kontakt og nærhed, når hun skal sove og oplever at I bruger tiden direkte på hende. I kan her sidde og læse en historie og det er her et krav, at hun lægger sig ned, ligger stille osv. for at I læser. I skal nok vise hende billederne osv. men hun skal lægge sig ned. I må altså godt markere at det er det I vil have hende til.
Tal også med hende om dagen og alt hvad der er sket. Børn i Viggas alder kan have en masse tanker. Alt det hun oplever, det hun vil fortælle, dele med jer osv. det kører rundt i hendes lille hoved - hun har kort og godt tankemylder og vi kender det jo fra os selv, når hovedet er fyldt med tanker, så kan vi ikke slappe af, så kan vi ikke falde i søvn.
Jeg tænker derfor at I måske skal forsøge verbalt at tale lidt om alt og ingenting ... hjælpe hende med at få bearbejdet alle de tanker der myldrer rundt inde i hendes lille hjerne. Hjælp hende med at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad hun har oplevet. I dag da vi stod op, fik du morgenmad ... så kørte vi i vuggestue ... og så legede du med ... det var så sjovt ... så faldt du og slog dit knæ - AV!...." osv. Sæt ord på tingene, både de sjove og det mindre sjove, så hun får lidt af tingene bearbejdet.
Tal med hende om at hun skal sove og hvorfor hun skal sove, naturligvis på et niveau hvor hun kan være med. Det kan være at sige godnat til hendes tæer, hendes mave, hendes ører, hendes øjne osv. så hun bliver helt afslappet og træt og så hun er helt fri for tanker (og bekymringer), når hun skal lægge sig til at sove.
Og så skal I naturligvis overveje om I skal blive hos hende eller om det er bedre at gå. I skal medtænke om hun er bange og utryg når I går fra hende, for så er det bedre at blive og holde lidt i hånden. Eller om I skal gå fordi hun opfatter jeres tilstedeværelse som sjov og leg. Der er som du skriver stor forskel på gråd og det skal man være opmærksom på.
Hvad der vil ske, hvis I lukker døren helt, er svært at sige. Hun ved godt at I er i stuen og kan godt forholde sig til at hun bare kan kalde, det viser hun også fint, når hun stiller sig i døråbningen og kalder på jer .. Jeg kunne dog godt forestille mig at hun ville blive ked af det, hvis I lukkede døren og hun følte hun ikke kunne få fat i jer, netop fordi hun ikke kan åbne døren selv. Det kunne gøre hende ekstra utryg og derfor vil jeg ikke umiddelbart anbefale at lukke hende inde på værelset ... Så må det koste flere ture tilbage i seng igen og igen, indtil hun forstår at det er altså sådan det er, det er ikke legetid, men sengetid.
Du spørger om I skal putte hende før og min umiddelbare tanke er som sagt at hun skal puttes senere, for at være træt nok og dermed kunne afkorte putteritualet. Det er meget svært at sove, hvis man ikke føler sig træt ... Men hvis du skønner at hun er overtræt og derfor har brug for søvn tidligere, så er det naturligvis et forsøg værd, skade gør det ikke - men sådan rent søvnteoretisk og når man ser på hvordan hun sover i løbet af dagen (middagslur på ca 1 time - mellem 40 min og 1½ time) så lyder det fint at blive puttet omkring kl. 20 ...
Man kan også gøre det, at man holder sig i nærheden, stiller sig, stryger tøj, lægger tøj sammen eller lignende, for at kunne fortælle hende at man er der, og at hun skal sove. "Mor er lige her, læg du dig ned skat", så hun ikke behøver stige ud af sengen og så hun samtidig får fornemmelsen af at I har noget praktisk arbejde der skal gøres, I sidder ikke bare og venter på at hun skal sove, I vil ikke lege og I holder fast i at hun ligesågodt kan lægge sig ned, det er sengetid og ikke legetid nu.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske