Brev:
Snakker og hygger når det er sovetid
15. juni 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Snakker og hygger når det er sovetid
Hej Helen
Nu lige et spørgsmål omkring min store dreng. Han er idag 2 år og knap 4 måneder. En super skøn dreng i rivende udvikling. Han fik en juniorseng for nogle måneder siden og ja er meget glad for den. Fra første dag sov han fint i den og vores putteritual blev lidt anderledes fordi man nu kunne ligge sig i sengen hos ham og læse en bog eller synger et par sange eller bare ligge og snakke om hvad der var sket i løbet af dagen. Vi brugte der måske 10-15 min på det, så blev der sagt godnat og vi gik ud. Ingen problemer der.
Vi lader så døren stå på klem, så han kan komme ud til os (også når han står op om morgenen). Det første stykke tid er han simpelthen bare blevet i sin seng og kaldt på os, når han ville op eller der var noget han ville spørge om. Nu er han de sidste par dage, så begyndt at stå op om aftenen og kommet ind til os igen. Men vi følger ham bare tilbage igen og putter igen. Ingen problemer der.
Nå men mit spørgsmål går på, at han virkelig bruger lang tid nu på at lægge sig til at sove. Han snakker og synger derinde og henter gerne en bog, som han ligger og kigger i. Når man går forbi døren, kan man høre ham snakke, synge osv. Og ja tilsidst falder han selv i søvn og vi går ind og slukker lys og fjerner diverse bøger og lign fra hans seng. Synes egentlig det er vældig hyggeligt at han hygger sig derinde og selv falder i søvn, men der kan idag godt gå op til 1 1/2 time før han sover, og han vågner på samme tid om morgenen og kan til tider være lidt morgensur/træt der. han sover max en 1 1/2 time i Vs efter aftale, så han ikke bare tager længere lure om dagen.
Mit spørgsmål er så. Skal vi lade ham ligge og hygge eller efter et stykke tid gå derind og sige nu er det sovetid???? Det skal deudover siges at han er meget nem at få i seng, vinker bare godnat til alting, når vi siger det er tid til at sove men vi synes jo at det til tider kan påvirke lidt hans humør at han lige nupper lidt kortere nattesøvn pga. aftenhyggen i sengen.
Med venlig hilsen
mor til storebror