Svar: Snakker og hygger når det er sovetid
15. juni 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære mor til storebror
Det er helt almindeligt at børn i 2-3 års alderen kan have en periode, hvor de er mere vågne om aftenen og det er meget fint, at I som nu, putter jeres dreng i hans egen seng, så han ved at det er der han skal sove og så lader ham kigge lidt i bøger, synge, snakke osv. med sig selv og sine bamser, hvorefter han falder i søvn.
Han har en alder nu, hvor der sker rigtig meget og han har brug for at få bearbejdet alle dagens oplevelser, for at kunne give slip på dagen og overgive sig til søvnen. Nogle børn har brug for at man hjælper dem med det, at man sætter sig sammen med dem og taler om dagen er der gået, alt det gode og også det mindre gode der er sket. Andre børn har det fint med at ligge og pludre for sig selv, hvorefter de så stille og roligt falder i søvn.
Så længe han ikke er ked af det, ikke virker utryg osv. så er det fint at I gør som I gør. Det betyder naturligvis at han nogle dage vil være lidt i søvnunderskud og her skal man så være opmærksom på at han ikke skal indhente det forsømte ved at sove meget længe om morgenen eller ved at sove en meget lang middagslur, for så kan man hurtigt komme ind i en rytme, som er svær at vende igen. Men i en periode må han altså gerne sove lidt mindre end hans udregnede behov og så vil han naturligt, hvis man holder fast i at han starter dagen i god tid og ikke sover for lang en middagslur - begynde at blive træt lidt tidligere om aftenen igen.
Man skal naturligvis også sikre sig at man ikke putter ham alt for tidligt, så han simpelthen bare ikke er parat til at sove. Det vil normalt være passende at putte ham omkring kl. 20 hvis han står op kl. ca 7 og sover 1 til max 1½ times middagslur.
Så som du beskriver det, så synes jeg at I skal lade jeres dreng ligge og hygge sig i sin seng og lade ham falde i søvn på den måde han gør - han virker tryg, glad og rolig.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske