Brev:
Tynd og hård mave - 6 mdr.
15. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Tynd og hård mave - 6 mdr.
Hej Helen!
Jeg kan se at der er rigtig mange der har spørgsmål til emnet, og jeg har også læst svarene, men det var alligevel aldrig helt som hos Mattis...
Mattis har fået laktulose fra han var 1.5 måneder gammel, fordi han, som så mange, får hård mave af MME. Han har fået 2 ml om morgenen og 2 ml om aftenen, og der har virket fint - indtil vi gik igang med skemad.
Vi har her været oppe på 4 ml morgen og 4 ml aften, og det selvom han nu får havregrød, flerkornsgrød og øllebrød. Vi vil meget gerne give lidt mindre! Jeg har læst i dine svar at maven ikke bliver "doven" af laktulose, men det er som om alle kender nogen der kender nogen der skulle tage laktulose hele deres barndom... Vi har givet sveskegrød, og det har hjulpet lidt, men han skal vel ikke have sveskegrød hver dag eller alligevel?
Han drikker stadig ca. 1 liter MME, og vi er sikker på vi blander korrekt. Men får han væske nok? Han er nemlig helt vild med vand, hvis han kunne bestemme ville han næsten ikke spise mos og grød, men kun drikke vand. Det er så udpræget, at vi ikke kan drikke vand selv til måltiderne uden at han får noget samtidig, ellers bliver han sur! Han drikker af et lille snapseglas, så så meget får han jo ikke ned på den måde. Det kommer op igen hvis han ikke har spist mos efter sidste slurk.
Han har afføring flere gange hver dag, også når det er hårdt.
Vores andet problem er, at en gang imellem så er det det modsatte, nærmest vand, som så løber ud af bleen, heller ikke godt! Hvorfor skifter det så meget, og hvordan kan vi undgå at det er enten for hårdt eller vandagtigt?
Mange tak for dine andre svar, de har hjulpet rigtig meget, så han får nu 3 skemåltider om dagen.
Med venlig hilsen
Birte