Svar: At gå
15. juni 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Thora
Nogle børn er hurtige til at lære at kravle, rejse sig og begynde at gå, andre børn bruger måneder på det og det er alt sammen normalt. At lære at gå har mange faser og der er således forskelligt, hvor hurtigt det enkelte barn kommer igennem disse faser:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det lyder som om at jeres datter er i gang med at rejse sig ved tingene og hun øver sig i at holde balancen - hun slipper, prøver at stå lidt selv, og tager så fat og støtter sig igen. Stille og roligt vil hun begynde at gå til siden, ved at flytte sine ben og hænder. Det tager tid, men hun er på vej.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske