Brev:
Urolig nattesøvn - 7 mdr.
16. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Urolig nattesøvn - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg er nu medlem og jeg skriver til dig i desperation.
Jeg lider af søvnmangel big time! Benjamin er nu syv en halv måned. De første 4 måneder havde han kolik. Det betød ingen rytme, konstant afbrudt søvn og han blev vugget i søvn. Vi prøvede kiropraktor, zoneterapi, men kun tiden fik kolikken til at forsvinde. den forsvandt imellem trejde og fjerde måned. MEN de dårlige rytmer og dårlig søvn har holdt ved. Og jeg kan snart ikke mere.
I gennemsnit vågner han 7-10 gange om natten grædende og kaster sig frem og tilbage i sengen. Det virker sommetider som om at han skal af med luft, og så falder han til ro derefter. Sommetider bliver jeg nød til at tage ham op af sengen og vugge ham. Hvis det er rigtig slemt og han slet ikke kan falde til ro, så giver jeg ham 2 ml sukkeropløsning, som i hans kolikdage. Og det hjælper tit. Prøver lige og forklare lidt om ham og hvordan vores dagligdag kører.
Han står op pt kl ca 0500 og laver en stor ble indenfor en time.
Han får havregrød og sveskemos kl ca. 0600 + vand
Han er mega træt kl 0700 og må derfor putte ham. Han sover alt fra 20min-1,5 time
0900 cirka en let grød med frugt + vand
omkring middag øllebrød + vand
Sover igen imellem 11-14, ingen rytme. Nogle gange før middagsmaden, andre gange efter.
15-1600 grød med frugt
Engang imellem en powernap sidst på eftermiddagen
1800 mos med lidt kød og grønsager + vand
1900-1930 er han helt smadret og bliver puttet og ammet
Vågner cirka hver time indtil midnat, hvor han bliver ammet
Derefter vågner han alt fra 20 min imellem hinanden til 2 timer. Altså sover kun max 2 timer i træk og det er en sjældenhed.
Vågner kl 0500
Jeg har prøvet at få en rytme igang, blev inspireret af sov igennem uden gråd. Men det holdte ikke
Vi har meget indgroet soveritualer til natten og selve putningen er ikke et problem
Han sover på eget værelse i en tremmeseng og rummet bliver holdt køligt
Han står på fire og rokker og kan sidde selv. Han vil helst stå på sine ben og har villet det siden han var 2 måneder
Sover 1-4 gange iløbet af dagen. Det er forskelligt
Vi har haft ergoterapeut på, hvor vi prøvede en kugledyne. Den hadede han, da han ikke kunne vende sig med den. Ellers havde hun ingen gode råd vi ikke allerede havde prøvet. Han fejler intet sanseligt
Vi har prøvet at stimulere ham mere
Vi har prøvet at stimulere ham mindre
Han er forøvrigt vildt dårlig til at drikke af kop og får ikke sutteflaske (det kan han heller ikke finde ud af)
Ammer 2 gange i døgnet. Han har selv sagt fra, da han ikke kunne koncentrere sig om det i 'vågen tilstand'. Han skal halvsove ellers går det ikke.
Sover meget let. Vågner ved den mindste lyd!
Kan puttes i sin egen seng og barnevognen....og ikke andre steder
Laver mange lyde når han sover og er generalt meget urolig. Men griber kun ind når det er yderst nødvendigt.
Han bruger sut og elsker den. Men det er ikke sutten der er problemet om natten.
Er det måske kolikken, der har gjort at han ikke kan finde ud af at sove sammenhængende??? Har snakket med andre forældre til tidligere kolikbørn og det virker til at de fleste af dem har problemer med nattesøvnen. Børn helt op til 3 år!!!!!
Håber du har nogle råd. Andre råd end soveritualer, for det har han. Hvad med alternative behandlinger? Jeg er meget åben, for jeg er træt. Jeg har ikke sovet mere end 3 timer i træk i 7,5 måned nu. Hjælp mig!!!