Svar: Urolig nattesøvn - 7 mdr.
16. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Du beder om andre råd end soveritualer, fordi han har et ritual her - og ja det er rigtigt, men det lyder faktisk som om at det er det I skal ændre på, og derfor er det her jeg er nød til at rådgive dig!
Du skriver: "Ammer 2 gange i døgnet. Han har selv sagt fra, da han ikke kunne koncentrere sig om det i 'vågen tilstand'. Han skal halvsove ellers går det ikke".
Du skriver også: "1900-1930 er han helt smadret og bliver puttet og ammet. Vågner cirka hver time indtil midnat, hvor han bliver ammet."
Og så skriver du: "Sommetider bliver jeg nød til at tage ham op af sengen og vugge ham. Hvis det er rigtig slemt og han slet ikke kan falde til ro, så giver jeg ham 2 ml sukkeropløsning, som i hans kolikdage. Og det hjælper tit."
Problemet hos jer opstår fordi vi alle har brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øjesom er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer i jeres søns alder, handler om at han f.eks. kun kan sove, hvis han får bryst og falder i søvn med brystet i munden hele tiden ...
Hans søvn minder i sammensætning mere og mere om den søvn vi voksne har. Det vil sige, at søvnen indeholder flere forskellige faser - han sover let, han drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler han mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner han op – han sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, han flytter på sig, triller om på maven, eller sætter sig måske op, lægger sig i kravlestilling osv. - det gør han fordi han motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Der er intet unormalt i at vågne 10, 15, 20 gange i løbet af en nat. Det gør vi alle sammen, det gør I også selv - I vender jer, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden, putter jer ind til hinanden osv. Det er helt naturligt og jeres søn må således gerne vågne lidt op natten igennem. Men han skal ikke længere have bryst, han skal lære at sove videre ved at I hjælper ham med at skifte stilling, putter ham igen osv.
Han skal derfor heller ikke have sut, sukkervand eller lignende, som bare vil give en ny dårlig vane. Han kan blive puttet med en sutteklud, en bamse eller hvad I nu tror kan give ham ro.
Det lyder som om at han fint kan sove uden denne afhængighed i løbet af dagen - med mindre de to gange du ammer der er inden hans formiddagslur og middagslur ...??? Men generelt gælder at han nu skal lære at sove, lære at overgive sig til søvnen med et ritual, som ikke er afhængigt af jeres fysiske tilstedeværelse, som ikke er afhængigt af at have noget i munden, eller være i favn.
I skal vurdere, hvordan jeres dreng reagerer, når han bliver puttet. Hvis barnet er ulykkeligt, bange for at man går rækker armene op og signalere ”gå ikke fra mig” så skal man ikke gå, men prioritere at være hos barnet og give den ro som barnet har behov for. Børn som klynger sig til deres forældre for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Hvis barnet søger underholdning, gerne vil lege og opfatter ens tilstedeværelse som sjov og nu skal der ske noget spændende, så er det en god idé at gå. Man skal stadig putte barnet kærligt, fortælle at nu skal det sove osv. og så går man. Man går altid kortvarigt, et interval på ca 3 minutter er passende, herefter vender man tilbage for at vise barnet at man stadig er der og at det roligt kan lægge sig til at sove.
Jeg er ikke tilhænger af principper som godnat og sov godt, hvor man forlænger tiden hele tiden, hvor barnet kan græde mere og mere ulykkeligt og hvor man ikke må kærtegne, holde i hånd osv. Jeg er som jer, mere tilhænger af sov igennem uden gråd og I finder i den en fin beskrivelse af hvordan man kan lære barnet at sove uden at være afhængig af brystet, uden at være afhængig af at være i favn. Det vil jeg anbefale jer at bruge.
Så jeg håber I hermed er hjulpet videre, og forstår hvorfor I er nød til at se på jeres putteritual og de rutiner I giver jeres dreng ... :o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske