Svar: Retningslinier for nedtrapning af MME
16. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Ane
Det lyder meget fint at øge din dreng til skemad 3 gange dagligt nu, når han bliver 6 måneder. I 6 måneders alderen kan han få mange flere forskellige typer af madvarer, du kan begynde på de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, du kan give ham grøntsagsmos af stort set alle slags grøntsager og du kan også begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Dertil kommer at han kan begynde at få lidt blød frisk frugt i hånden, lidt ristede rugbrødsskorper, agurk eller lignende, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Det er rigtig dejligt, at han begynder at kunne få lidt mere af den mad I andre spiser og kan begynde at sidde med ved bordet i sin høje stol, når I skal have mad.
Han har dog fortsat brug for rigtig meget mælk og de fleste børn vil fortsat i 6 måneders alderen have behov for ca 6 flasker i døgnet ved siden af 3 måltider skemad + mellemmåltider. I 7 månedersalderen kan ofte nedsættes til ca 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen kan barnet ofte nøjes med kun 3 flasker, svarende til ca 600ml. Først i 10 måneders alderen nedsættes til 2 flasker dagligt, svarende til 400ml som er den mængde der sikrer barnet jern nok indtil 12 måneders alderen.
De ca 750ml som din dreng indtager i øjeblikket lyder således relevante indtil han er ca 8 måneder, hvor han kan nøjes med 3 flasker dagligt = ca 600ml + den mængde mælk som naturligt indgår i grød og mos.
En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, f.eks. appelsinbåde, fersken eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød eller Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En flaske med mme og tilbydes lidt frugtmos og/eller frisk frugt som om formiddagen
Powernapper evt. men ofte begynder den at kunne blive sprunget over i 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kogt kød og fisk i mosen, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Sover herefter igennem uden at få mælk indtil næste morgen tidlig.
Med hensyn til vand, så gives dette normalt sammen med skemaden, fordi det er en naturlig tørstslukker i forbindelse med måltidet. Vand kan gives af et lille bæger, et snapseglas eller lignende. Du kan også prøve med vand af en kildevandsflaske, det kan nogle gange gøre det mere interessant. Derudover kan du prøve med vand fra hanen eller kogt afkølet vand - det kan smage lidt forskelligt og måske han er mere til det ene end det andet. Med den alder han har nu, behøver vand af kop ikke blive kogt.
Jeg håber at min plan for dagen og tanker om mad og mælk videre frem, hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske