Brev:
Vil ikke sove + natteroderi
16. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Vil ikke sove + natteroderi
Kære Helen.
Hvad gør vi – vores lille datter på 7 måneder er så svær at putte til natten, og hun sover som regel højest 3 måske 4 sammenhængende timer i løbet af natten hvis vi er heldige. Resten af natten er hun vågen enten hver time eller hver anden.
Mht. at putte hende om aftenen, synes jeg vi prøver at følge nogle af de råd jeg har fundet i Elizabeth Pantleys bog ”Sov igennem uden gråd”. Vi har indført fast putte rutine. Godt nok ikke noget langt – hun får en ren ble - nattøj på - børstet tænder – derefter sidder jeg mig i hendes værelse i mørke med hende i skødet giver hende vælling derefter en lille godnat sang. Det tager vel i alt et kvarter 20 minutter. Hun er som regel rolig under den del, men så starter balladen.
Jeg har nogle få aftener kunnet sidde med hende i skødet og fået hende til at falde til ro ved at pakke dynen stramt om hende og nusse hende stille i håret. Det virker bare slet ikke mere, hun forsøger at komme op at sidde hele tiden, fægter rundt med arme og ben, hendes humør skifter hele tiden. Ene øjeblik glad og energisk næste øjeblik gnider hun øjne, græder og vrider sig.
Ligger jeg hende i stedet i sin seng siger godnat og forlader værelset er hun omme på maven eller siden inden jeg når ud af værelset, her kan hun så ligge 10-15 og undersøge sin sengerand, tremmerne, fægte med sutten, sprælle med arme og ben indtil hun begynder at græde. Jeg går så den ind, vender hende og putter hende igen med dynen godt op. Det kan gentage sig flere timer, så den tilgang har vi efterhånden droppet.
Anden mulighed er at blive i værelset hos hende, så forsætter balladen også, og prøver jeg at pakke dynen stramt om hende for at begrænse hendes bevægelsesfrihed ved at også at lægge hånden på brystet af hende, for at prøve at give hende roen til at falde i søvn, græder hun som besat.
På et tidspunkt bliver hun så udmattet af at græde at hun til sidst vil have lidt mere mælk hvorefter hun falder til ro og derefter i søvn, men der kan godt gå mellem en time eller to. Det er enormt hårdt at dagen altid skal slutte på den måde, og vi er løbet helt tør for ideer til hvad vi kunne gøre anderledes. Hun har aldrig været nem at putte, men det er klart blevet værre.
Jeg har klart indtrykket af at hun er træt nok når vi putter hende, og vi prøver også at holde øje med træthedstegn allerede fra 7 tiden, så hun heller ikke er overtræt.
Om dagen sover hun typisk 1 time til halvanden fra omkring halv 10 –10, og igen eftermiddagslur fra 1 halv 2 og halvanden time frem. Så sover hun fra ca .5 halv 6 også en halv time frem. Vi har prøvet tre dage hvor vi droppede den 3. lur, men det bliver hun ikke lettere at putte af, til gengæld vågner hun efter ca. 1 time og tror at hun skal op, så kan vi bruge en halv til en hel time igen på at putte hende.
Hun har heller aldrig været god til at sove om natten, én nat har hun sovet igennem, hvor vi fik hende til at sove omkring kl 9 også var det først nødvendigt at gå ind til hende igen kl 5 om morgenen, men det var som sagt blot én nat. Vi flyttede hende til sit eget værelse i samråd med i sundhedsplejersken da hun var 5 måneder. Min mand og jeg havde indtil da sovet på skift i stuen fordi ingen af os kunne holde til en hel nat. Hun var på det tidspunkt typisk vågen (eller krævede sin sut) mellem 10 og 12 gange hver nat – dengang sov hun væsentlig mere om dagen end nu.
Også i samråd med sundhedsplejesken skar vi hendes dagsøvn ned til 3-4 timer fra 5-6 timer i håbet om en mere rolig nat. Det i kombination med at hun blev flyttet til sit eget værelse for 2 måneder siden bragte os ned på 5-6 opvågninger per nat. Vi håbede at det lige så stille ville blive bedre, og det blev det også men kun lidt. På en nat er vi typisk inde hos hende mellem 4 og 5 gange. Nogle gange skal hun bare have sin sut (ved hun finder den selv indimellem, men når hun får den smidt for langt væk kalder hun) andre gange har hun sutten og tror at hun skal til og op, så kan hun være vågen alt mellem et kvarter til et par timer.
Hvis hun bare selv får lov at ligge og pludre er det lidt samme historie som når vi putter hende til nat. Glad i starten og når hun så ikke gider ligge på maven mere bliver hun ked af det og græder. Det betyder desværre ikke at jeg så bare kan vende hende om og putte hende, så fægter hun blot videre med arme og ben.
Typisk sover hun ok først på natten dvs. fra kl 9 eller hvornår det nu lykkes os at få hende til at sove, så vågner hun omkring midnat, igen ved 1 tiden, igen ved 2 tiden hvor hun er sulten og det ikke er nok at give hende sutten. Så er der ro et par timer til omkring ved 4 tiden, hvor hun ind imellem gerne vil op, når hun så endelig sover igen, ligger der typisk en eller to gange mere hvor hun skal have sin sut eller en beroligende hånd inden hun vågner omkring 7 halv 8.
På din anbefaling har jeg prøvet at give hende en flaske når hun vågner omkring midnat, i stedet for at give hende den ved 2-3 tiden hvor hun ”bestiller” den. Det gav desværre blot det resultat at hun kun ville have omkring 50 ml, hvorefter hun sov. Forsøgte at holde hende lidt vågen for at tage noget mere, men uden held. Derefter vågnede hun ved 5 tiden og ville have sin flaske, og synes rigtig dårligt om at sove bagefter. Så det har jeg droppet igen, én flaske er bedre en at skulle varme mælk to gange.
Vi er ved at være rigtig tyndslidte og jeg synes vi har prøvet alle råd vi har fået. Indført putteritual, sutteklud, nogenlunde fast putte tid omkring halv 8-8 mørklægningsgardin, tænder aldrig lys om natten, taler ikke til hende, har prøvet ikke at gå derind når hun vågner og vil have sin sut, men så vågner hun bare helt, og er svære at få til at sove igen., lagt mange sutter ned til hende, monteret bed rockers på hende tremmeseng så vi kan vugge hende
Hun er imponerende frisk om dagen, trods de mange opvåninger, dog undtaget de dage hvor hun om natten har været vågen flere timer i træk. Hun virker også glad, pludre, griner og har netop efter en måneders ihærdig træning lært at møvre sig frem på maven Ved godt at det måske også spiller ind, men kan det forklare det hele? Om dagen er hun væsentlig lettere at putte, dog skal vi normalt en tur ud og gå med barnevognen for at hun vil tage den 3. lur selvom hun er træt.
Håber at du kan komme med lige netop det eller de råd der kan gøre det lettere at putte hende og reduceret antallet af opvågninger.
Med venlig hilsen
Pia