Svar: Søvn og skrigeri
13. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Stella
Du skriver ikke hvor gammel din datter er nu, men ud fra din beskrivelse så lyder hun til at være ca 5 mdr gammel.
Det er normalt at børn skal have hjælp til at finde ro. De oplever så meget i løbet af dagen og får så mange stimuli, at de ikke kan 'koble fra' og det skal de have hjælp til.
Ofte er vi tilbøjelige til at forsøge med alt muligt for at et eller andet skal hjælpe. Det kan være at putte barnet, tage det op igen, tjekke bellen, give mad, give sut, vugge lidt, over til far, tilbage til mor, give en rangle osv osv. Det vi gør, naturligvis i den bedste mening, er at tilføre barnet endnu flere stimuli og dermed skaber vi mere uro.
Det er derfor vigtigt at du med den alder din datter har, forsøger at skabe en fast ritual. Børn elsker det genkendelige og du skal derfor indføre at putte hende på samme måde, dag efter dag, aften efter aften. Netop det at din datter falder til ro efter 5-10 minutter, når du bare lægger hende, tyder på at det er hjælp til ro, hun har behov for.
Hendes hyppige opvågninger om natten kan godt tyde på at du skal til at give hende noget skemad. Det skal være på et tidspunkt, hvor hun ikke er alt for sulten og heller ikke for træt. Det kan f.eks. være om formiddagen eller om eftermiddagen, alt efter hvad der passer ind i jeres daglige rytme. Hun kan også få om aftenen, når I andre spiser. Du kan læse om 'Den første skemad' i min artikelsamling.
Nogle gange forstyrrer forældre og børn hinanden om natten og her kan det være en god idé at flytte barnet ud af soveværelset. Sålænge din datter ikke er ældre end hun er, så er det dog stadig vigtigt at hun ikke ligger så langt væk fra soveværelset at I ikke kan høre hende. Samtidg kan det at hun ligger længere væk, gøre at du ikke reagere på den mindste lille lyd hun laver, men kun kommer, når hun virkelig har brug for det. Små børn kan jo ofte lave mange små lyde i løbet af natten, da de også drømmer, og nogle gange skal man lade dem falde i søvn af sig selv igen. Smaskelyde behøver f.eks. ikke være tegn på at de skal have mad hele tiden:o)
Jeg er helt sikker på at du ikke er en dårlig mor. Du reagerer jo netop og stiller spørgsmål for at ville dit barn det bedste og det er jo godt, ikk´? :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske