Svar: Skriger, hvis vi dropper amningen om natten
18. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Lars og Merete
Jeres datter er i en alder lige nu, hvor hun naturligt er lidt mere tryghedssøgende end tidligere og det tager rigtigt til i takt med at hun begynder at kravle og bevæge sig mere omkring på egen hånd. Netop i den alder, hvor hun ikke længere sidder, hvor hun er blevet sat, men kryber og kravler over gulvet, begynder at rejse sig ved ting osv. vil børn naturligt ofte søge brystet lidt ekstra. Dette behov skal naturligvis imødekommes, men det er meget vigtigt at man holder fast i, at hun ikke skal have brystet i munden for at falde i søvn.
I skal være opmærksomme på det er hedder søvnassociationer, som er de ting vi forbinder med at skulle sove. Som voksne har vi ofte et ritual med at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationerne ofte at blive vugget, få bryst eller flaske, få en sut. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres datters søvnassociation er at være i favn, få bryst og ligge tæt op af mor. Hun er afhængig af mors bryst, mors nærhed for at kunne falde i søvn. Det er det hun er vant til, det er derfor helt normalt at hun protesterer mod at komme væk fra mors favn, at I oplever at hun græder fordi hun ikke kan finde mor, hvis hun vågner op og at hun tydeligt er mere rolig, hvis mor lægger sig med hende - med det resultat at mor tilsidst også falder i søvn.
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at man som voksen falder i søvn ved siden af sin partner og han/hun så forsvinder i løbet af natten. Hvis I vågnede og oplevede at den anden var væk, så ville I sandsynligvis heller ikke kunne sove videre, men ville i stedet vågne yderligere op og begynde at søge efter den anden, finde ud af hvor han/hun var blevet af. I ville først falde til ro, når I havde fundet ud af at der ikke vare sket noget, at man bare var på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læse avisen eller lignende.
Mit råd til jer handler ikke om at fjerne amning, for jeres datter har fortsat behov for mælken og det er vigtigt at hun får den. Det er i forhold til hendes alder normalt relevant med ca 4 amninger i døgnet: Tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og de skal bibeholdes. Men det er vigtigt at hun nu lærer at falde i søvn uden brystet som afhængighed. Det er vigtigt at I får skabt nogle nye søvnassociationer, som I også kan bruge om natten, når hun vågner og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det kan ofte være en god idé at sidde og amme ved siden af sengen og så putte hende i seng på det tidspunkt hvor hun er træt og forholdsvis let kan overgive sig til søvnen, men stadig er vågen nok til at registrere at det er der hun sover og hvor hun falder i søvn med beroligende ord, kærtegn og putteklud i stedet for brystet.
Det kan også være en idé at far tager over, at mor ammer i stuen overgiver jeres datter til far som så putter. Far forbindes ikke med amning, lugter ikke af mælk - han kan give masser af nærhed, fysisk kontakt, ro osv. men ikke bryst. Nogle gange er man nød til at bruge dobbeltsengen, som I gør nu, hvor far så lægger sig med jeres datter og giver hende roen som mor plejer, men igen uden brystet. Og stille og roligt kan far så overføre de samme kærtegn og beroligende ord til jeres datter, hvor hun så puttes i sin egen seng.
Hvis hun skriger voldsomt om natten efter brystet, små må I give hende det - men gøre det kortvarigt og hele tiden forsøge at sætte noget andet i stedet. Hun skal ikke fylde sig med mælk, men skal lære at komme videre i søvnen og lade sig berolige af jeres stemme, kærtegn osv. uden at få brystet i munden. Så hvis kun brystet virker, så giv hende det, men forsøg hele tiden at afkorte amningen og sætte noget andet i stedet.
I skal også overveje om hun bliver puttet for tidligt i forhold til hvor meget hun sover om dagen. Mange børn på jeres datters alder sover kun 3 timer i løbet af dagen og så ca 11 timer om natten - godt 14 timer i døgnet er helt normalt. Hvis jeres datter sover 2-3 timer om formiddagen og 1½-2 timer om eftermiddagen, så er hun ganske givet ikke træt nok til at sove allerede kl 20 ... Her bruger hun brystet som en powernap, får lige blundet lidt i 20 minutter og så er hun frisk og protesterer når I så forsøger at lægge hende.
Det kan derfor være en god idé at se lidt på hvor meget og hvor sent i løbet af dagen hun sover og acceptere at hun måske går senere i seng, fordi hun sover en del i løbet af dagen. Dette ændrer sig ofte i takt med at hun bliver ældre, men det er en ting I er nød til at have med i jeres overvejelser :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske