Brev:
Søvn og skiftende rytme
18. juni 2009
Alder:
10 mdr.
Søvn og skiftende rytme
Hej Helen,
Hos os går det godt, så jeg har bare læst med på sidelinien, men nu har jeg alligevel et par spørgsmål:
Omkring søvn er jeg nemlig i tvivl om, hvor meget Agnes skal sove.
Hun er startet i vuggestue og er meget glad for det. Ligesom vi er det. Hun er faldet til og pædagogerne siger hun er glad og tilpas i løbet af dag. Så langt så godt :-) Men politikken i vuggestuen er, at de putter, når barnet er træt og det betyder, at der kan være stor forskel fra dag til dag på, hvor meget hun sover i løbet af dagen.
Herhjemme holder vi ret faste puttetider, fordi hele familiens rytme jo påvirkes af hendes, men også fordi jeg fornemmer at hun har det godt med det.
Det vil sige at vi putter fast ved 19-tiden om aftenen og at hun så selv vågner mellem 6 og 7 (ind i mellem dog 5:30 - puha)
Hjemme sover hun så sådan cirka om dagen som følger: Formiddag 8:30/9-10 og igen 14-15:30/ 16)
Det synes vi umiddelbart fungere fint.
Men i hverdagen er det jo i vuggestuen hun tager i hvert fald eftermiddagsluren (når min mand er hjemme i hverdagen tager hun formiddagsluren hjemme og kommer derefter i vuggestue) I vuggestuen sker det ofte, at hun puttes efter frokost - altså allerede et sted mellem 12 og 13 og så sover hun let 2 timer. Men så får hun jo en meget lang aften, og en hurtig powernap om eftermiddagen er meget svær at få hende til. Hun virker uforstående og forvirret og græder og mosler rundt. Derfor bliver det ofte ikke til søvn og så er det bare en lang aften med et træt barn.
Vi vil ikke holde hende vågen, og så bliver hun puttet tidligt og vågner så glad og frisk kl 5 næste morgen ... hvilket helt ærligt er surt for os og også betyder at hendes søvn i løbet af dagen falder dumt. fx. når det er spisetid. Og træt og sultent barn er altså ikke den fedeste kombination - det betyder let at hun ikke spiser ret meget.
Jeg er grundlæggende enig med vuggestue pædagogerne i, at hun skal have lov at sove når hun er træt, og skal have lov at vågne selv, når det er muligt. Men samtidig synes jeg også at det er super vigtigt, at hendes tid i hverdagen sammen med os ikke er puller og gråd, fordi hun er kommet ud af rytmen. Vi oplever ikke de problemer i weekenden, hvor søvnen er i mere faste rammer.
Men er det forkert at bede pædagogerne være mere 'obs' på at holde faste sovetider - og hvordan skal jeg gribe det an, så de forstå, at det jo ikke er en kritik, eller fordi de skal holde hende vågen hvis hun virkelig er super træt ... Hmmm er lidt i tvivl om jeg får skrevet det ordenligt til dig. Er bare meget i tvivl om, om det i virkeligheden er os der giver hende en lur for lidt.
/ Agnes mor