Svar: Søvn og skiftende rytme
18. juni 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Agnes mor
Din datter er godt 10 måneder nu og de fleste børn i denne alder vil have behov for en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur. Formiddagsluren vil ofte ligge mellem 9-10, middagsluren ofte mellem 12.30-14.30 ... Så at vuggestuen putter jeres datter i dette tidsrum, lyder meget rigtigt i forhold til hvordan børn sover normalt og dertil kommer, at der jo er noget meget fornuft i at lade jeres datter sove, når de andre børn sover - og lade hende være vågen og aktiv, når de andre børn er det :o)
Det er rigtig dejligt at de i vuggestuen er fleksible og ikke putter børnene efter skema, men dog forsøger at putte dem efter individuelt behov. At jeres datters behov for søvn ofte varierer tænker jeg, måske hænger sammen med at hun jo afleveres forskelligt i vuggestuen. Nogle gange kommer hun først i vuggestuen efter formiddagslur, andre gange før ... Jeg tænker at dette naturligt må spille ind på jeres datter indre ur og det gør så igen, at hun nogle dage sover meget tidligt om aftenen og andre dage har mere energi til at holde sig vågen om aftenen ....
Jeg synes det er dejligt at I har mulighed for denne fleksibilitet og kan aflevere hende som det passer ind i hverdagen, så hun på den måde er mest muligt hjemme - men det er dog nok ikke helt uden udfordringer lige netop i forhold til søvnbehov og cirkadisk rytme ... - og gør det noget? Er det ikke okay at hun sover varieret? Vil det ikke være muligt de dage, hvor hun er stået meget tidligt op og naturligt har rigtig svært ved at holde sig vågen, at I lægger jer med hende sidst på eftermiddagen og får hende til at powernappe bare 20 minutter, så eftermiddagen ikke bliver så lang.
Eller alternativ triller hende en tur i barnevognen, hvor hun starter med at sidde op, kigge på verden, mærker vinden i ansigtet og i håret osv. og så ser om hun ikke lige pludselig falder i søvn alligevel. Så kan hun i stedet blive puttet til natten kl. 20-21 de dage og det er også okay, især hvis far så er hjemme og hun derfor kan sove lidt længere om morgenen :o)
I kan naturligvis også prøve at tale med pædagogerne om ikke at putte hende alt for tidligt til middagslur, fordi hun har svært ved at holde sig vågen bare til kl. 19 ... de kan måske godt lige strække hende ½ times tid og det kan du godt tale med dem om ...
Men ellers så håber jeg at du kan bruge lidt af mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat og dejligt at I har fået en god institution :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske