Brev:
Natlige uheld og ændringer i humør
18. juni 2009
Alder:
3 år, 10 mdr.
Natlige uheld og ændringer i humør
Kære Helen,
- så har vi atter brug for råd og vejledning :)
Måske er det lidt tidligt, da det kan være, det er 'en fase', men alligevel.
Vores knap-fire-årige datter, som fik en lillebror for 10 mdr siden, har været renlig i mere end et halvt år - dvs ingen natble og ingen uheld. Dagble har hun ikke brugt i trekvart år-1 år, og hun har kun haft sjældne uheld, fx i forbindelse med leg, hvor hun har haft for tralvt til at smutte på toilettet.
Da hun blev storesøster, skete der en hel masse på en gang i hendes liv, hvorfor vi ventede lidt med at droppe bleen helt, selvom hun i adskillige mdr havde kunne finde ud af at bruge potten, og hun skiftede selv over til toilettet uden vores indblanden. Hun startede børnehave, da lillebror kom til verden, og derfor har hun bl.a. også haft lov at beholde sin sut ad libitum herhjemme.
For et halvt års tid siden, besluttede vi så, at nu skulle sutten trappes ned. Den sat i munden på hende 24 timer i døgnet, med mindre hun var i børnehave. Så vi indførte sut i bilen, og til vi har sagt farvel i børnehaven, samt sut om natten. Det har kørt helt fint - indtil for nylig.
Pludselig stod vi med et barn, som var rasende og 'urimelig' flere timer hver eftermiddag (middagsluren stoppede efter kort tid i børnehaven), efter det var gået rigtig godt i et halvt års tid. Hun reagerede selvfølgelig på samme måde, da lillebror kom, men det har vi altså ikke set de sidste ca seks mdr. En dag faldt det mig ind, hun måske bare skulle ha' lov at ha' sutten, og nu har vi igen et medgørligt barn. Forstår nu, hvorfor det hedder en 'pacifier' på engelsk, for hun går helt i stå med den i munden! Ingen tvivl om, hun er dødtræt og reagerer med raseri og med at slå os, og det holder jo ikke.
Det holder heller ikke rigtig med sutten, synes jeg, så derfor snakkede vi stille og roligt om, hun kunne hvile sig efter frokosten ovre i børnehaven sammen med de andre børn. Det gjorde hun én gang med succes, men efterfølgende er hun brudt helt sammen over det. Vi ved ikke rigtig, hvad der sker, men hun er på én gang en virkelig følsom lille pige, der tager alt ind, samtidig med hun har masser af temperament. Dog mest herhjemme og aldrig i børnehaven! Hun var så ked af at skulle derover, at vi droppede den hvilestund igen, da det gik op for mig, det var dét, der var problemet - og vupti, vi havde igen en glad pige, der har det helt fint med at blive afleveret.
Måske er det et nederlag, fordi det kun er 'de små', der sover middagslur, måske er det en uheldig taklen fra en af de pædagoger, der ikke kender hende så godt, men det ved vi ikke...
Så altså - der er ikke sket nogle ændringer i hendes eller vores dagligdag. Jeg er stadig på barsel, og lillebror er endnu ikke startet i vuggestue. Nu har vi et par gange været ude for, hun har tisset rigtig meget i sengen uden at vågne hverken før eller efter. Hun bliver altid hevet op, når vi går i seng, mest for vores skyld - så bliver vi ikke vækket om natten. Når hun af og til alligevel har skulle tisse om natten, har hun vækket os, men pludselig opdager hun det bare ikke. Hvad sker der mon?
Vi ved, der sker en masse i hendes hovede, fordi hun er ved - efter et lille år i børnehaven - at åbne sig meget mere over for de andre børn, og det har været en lang, sej proces. Det er nok også det, der gør hun er så rasende, fordi hun er træt, at hun simpelthen slår på os (kun os, og mest mig, men ikke andre - lillebror kan få et fur af og til, men ellers ikke), men er det også skyld i nattisseriet?
Åh, hvor blev det langt og rodet, men der er altid så mange aspekter i det, og jeg vil gerne ha' det hel med. Jeg håber, du kan hjælpe os, da vi er lidt i vildrede.
Kærlig hilsen
fra Signe