Svar: Natlige uheld og ændringer i humør
18. juni 2009
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Signe
Der er ingen tvivl om at der sker meget i jeres lille piges liv og at der har været store ændringer i løbet af det sidste halve til hele år. Det kræver meget at skulle være storesøster, starte børnehave, slippe ble og sut - alt sammen på en gang og reaktionen på det hele får I måske nu ...
Man ser ofte at børn reagerer 'forsinket'. Det er som om at der ikke rigtigt er plads til reagere lige der hvor alle forandringerne sker, men når roen så er ved at indfinde sig i familien, når den værste stress har lagt sig, når hverdagen er ved at finde sit normale og mere harmoniske leje - ja så er der plads til at hun kan reagere og det gør hun så nu. Det du fortæller lyder derfor helt normalt og jeg tænker at I lige nu skal prioritere at være noget ekstra for jeres 'store' pige.
Det er meget vigtigt at I ikke stille alt for store krav til hende, men nurser hende lidt og giver hende lidt ekstra omsorg. Det er også meget vigtigt at I husker at give hende masser af anerkendelse fordi hun er så dejlig og fantastisk, netop fordi hun er den hun er. Det er vigtigt at I har fokus på selvværd fremfor selvtillid og at styrke hendes følelse af at have værdi.
Derudover tænker jeg også at det er vigtigt at I taler lidt med hende om dagen i børnehaven, hvad der sker, hvordan det er at være sammen med de andre børn, hvad de leger, hvordan pædagogerne er, hvad de laver, hører historier om osv. Hun er jo i en alder lige nu, og går sammen med ældre børn som ofte interessere sig mere for de lidt store spørgsmål i verden - hvor kommer vi fra, hvad sker der når man dør og for mange børn i børnehavealderen er historier om spøgelser f.eks. meget spændende - hvor de mindste børnehavebørn godt kan blive lidt bange fordi de har rigtig svært ved at skelne fantasi og virkelighed.
Jeg nævner det fordi jeres datter måske også reagerer som hun gør, fordi hun går og tumler med nogle ting, ting hun oplever og hører og som er svære at sætte ord på og det vil være rigtig godt, hvis I kunne prøve at få lidt hul på dette, hvis det er sådan noget der gør det.
De lidt større børn kan også godt sige noget til hende og børn i den alder kan være virkelig hårde "jeg gider ikke lege med dig", "du er dum", "man må kun være med hvis man har kjole på", "du kan kun være med hvis du vil være hunden" osv. Det er ikke ondt ment og pædagogerne er naturligt også opmærksomme på børnenes leg og hvordan de taler sammen og omgås socialt, men de hører naturligt ikke alt og måske oplever jeres datter en modstand i børnehaven, som hun ikke har oplevet før. Der er nogle regler for at lege med de store og de spilleregler skal man lære at mingelere rundt i.
At hun pludselig tisser i sengen kan sagtens ske. Det lyder som om at hun sover meget tungt i øjeblikket og simpelthen ikke registrerer at hun skal tisse. Kom et stykke plastik under hendes lagen og rullemadras, så hele sengen ikke bliver gennemvædet og følg hende så på toilettet sen aften som I plejer, så hun har fået tømt blæren inden natten normalt starter. At hun pludselig tisser i sengen kan altså sagtens være en reaktion på alt det som er sket det sidste halve til hele år :o)
I kan naturligvis medtænke om hun kan have en blærebetændelse, men hvis hun ikke har problemer med at holde sig om dagen, så er det sandsynligvis ikke det, der er årsagen her.
Jeg tænker altså at der hos jer er tale om et sammensurium af flere ting og at jeres datter har brug for at være en lille pige en gang imellem. At hun har brug for at der lige nu ikke stilles for store krav og samtidig naturligvis i en balance, hvor hun også skal mødes hvor hun er og anerkendes for det hun gør. I skal som sagt have fokus på også at styrke hende selvværd og give hende følelsen af at være noget ganske særligt fordi ingen er så dejlig som hende :o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske