Brev:
Fleksibel soverytme
18. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Fleksibel soverytme
Kære Helen
Tak for dit sidste svar. Ligesom jeg fik dit svar rykkede V helt vildt, så jeg er slet ikke bekymret mere.
Jeg tumler lidt med at finde en god soverytme for V. Jeg ved ikke, hvor meget energi, jeg skal bruge på det, men hun er ikke specielt rytmisk mht. søvn.
Hun vågner alt mellem 5-7. Hvis hun vågner kl. 5, sover hun 3 lure i løbet af dagen. De varer alt mellem 45-2 timer. Hvis hun først, som i dag, vågner ved 7-tiden, så sover hun kun 2 lure. Hun er først klar til 3. lur ved 18-tiden. Der vælger vi så at holde hende kørende til 18.30, hvor hun bliver puttet til natten. Hun er altid klar til natten mellem 18.30-19.30.
Jeg har læst mange af dine svar om dagssøvn og ved derfra at kroppen kan indstille sig til at sove og spise på bestemte tider. Jeg giver altid grød kl. 12 og 18, amning alt afhængigt af hendes behov. nogle dage spiser hun meget, andre dage mindre.
Nu er mit spørgsmål så, om jeg skal holde hende kørende, så hun bliver puttet til lur samme tid hver dag? Det vil jo så sige, at hun nogle dage skal holdes vågen fra kl. 5-8.30/9.00.
Jeg vil det egentlig nødigt, for jeg har endelig fundet det "rigtige tidpunkt" at lægge hende, uden at hun bliver ked af det. Sjovt nok hjalp det, at hun er begyndt at sove indenfor. Hun virker tryggere ved at blive lagt i sin seng end i barnevognen.
På den anden side ville det være rart at kunne spise aftensmad uden at stresse, fordi hun er så træt. Der er jo også den kroniske dårlige samvittighed, som siger, at det er egoistisk at holde hende kørende om aftenen, når hun nu er træt.
Det skal lige siges, at vi går tidligt i seng og står tidligt op i vores familie, så hvis hun skulle sove en sen lur fra 18-19, så ville det betyde, at vi skulle blive længere oppe end normalt.
Jeg prøver altid at ignorere hende om morgenen, og vi står kun op, når hun piver-er helt vågen. Gerne fordi hun prutter eller har slim i næse/svælg- hun er altid forkølet- derfor begyndte jeg at putte hende indenfor.
Jeg ser frem til dit svar.
Mange venlige hilsner
V's mor