Svar: Fleksibel soverytme
18. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære V's mor
Jeg synes bestemt ikke at du skal 'holde V kørende', så hun bliver puttet til lur samme tid hver dag, men i stedet putte hende og lade hende flexe som du beskriver. Det lyder som om at hun har en rigtig god evne til at regulere sit søvnbehov og det er rigtig dejligt. Det vil være synd at holde hende vågen fra kl. 5-9 ...
Det lyder således helt fint, at hun de dage, hvor hun står op allerede kl. 05 har brug for 3 lure, som ligger tidligere end de dage, hvor hun sover til kl 07 og ofte kan nøjes med at sove 2 gange dagligt.
Det lyder også helt rigtigt at du så vidt muligt forsøger at bibeholde spisetiderne som de er, så hun får en rytme, hvor I spiser morgenmad, frokost og aftenmad til nogenlunde samme tid. De dage, hvor hun så synligt er meget træt og har svært ved at hænge sammen til kl. 18-18.30, så kunne du måske gøre en undtagelse og give hende mos ½ time før ... Det er jo ca. tidspunkter, som godt må og kan flytte sig +/- ½ times tid :o)
Men igen, er der kun tale om ½ time, hvor du holder hende vågen og putter hende tidligt, fremfor at lade hende sove en 3. lur, så lyder det også helt okay. Du kan evt. give hende et bad om aftenen, det kan nogle gange trække tiden lidt og så bliver hun så dejligt afslappet og sover rigtig godt bagefter.
Så det du fortæller lyder altså rigtig godt og jeg synes ikke du skal gå ind og ændre på noget som fungerer :o)
Fortsat held og lykke herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske