Brev:
Er bange for mænd
18. juni 2009
Alder:
20 mdr.
Er bange for mænd
Hej igen
Aliah er bange for mænd. Rigtig, rigtig bange.
For en måneds tid siden kunne vi ikke gå forbi en hvilken som helst tilfældig mand på fortovet eller hilse på naboen, fordi hun blev fuldstændig panisk og bare græd og klamrede sig til mig. Det er blevet lidt bedre nu; de skal bare ikke henvende sig til hende eller larme (?!)
I går nat var hun vågen - og bange - i knapt 2 1/2 time, hvor hun blev ved at pege ind i sit soveværelse og sige "mand! .. bange" så jeg sgu næsten til sidst var overbevist om at der nok var en mand derinde.
De er begyndt at påtale det i vuggestuen, fordi de har haft håndværkere og det har hun reageret rimelig voldsomt på. Selvom om pædagogerne har gjort brug af de tricks de kan, er det begge gange endt med at de måtte tage Aliah med ned på en anden stue, fordi hun slet ikke kunne tales ned igen. De - pædagogerne - spurgte ind til om hun havde haft nogle ubehagelige oplevelser med mænd, men det har hun altså ikke.
Er det noget man kan hjælpe hende igennem eller går det mon bare over, når hun på et tidspunkt finder ud af, at mænd også gerne må være her?
Hun er også enormt bange for at gå i bad og skriger og græder så hun er helt opløst. Vi har gået til babysvømning med hende fra hun var helt lille og det er gået okay, så jeg ved ikke lige hvor angsten stammer fra?!
Findes der en "bange-alder" og kan vi gøre noget for at gøre det mindre skræmmende for hende?
Håber du kan hjælpe os!