Svar: Er bange for mænd
18. juni 2009
Alder:
20 mdr.
Hej med jer
Børn vil naturligt på forskellige tidspunkter af deres liv, blive bange for forskellige ting og det er normalt at børn i perioder, kan være mere eller mindre reserverede eller bange for fremmede, eller bange for at være adskilt fra deres forældre.
Små børn vil ofte reagere på det de ikke kender, eller det som ser tydeligt anderledes ud. Et lille barn kan f.eks. begynde at græde voldsomt over at en person har briller, eller har meget mørke øjne, hvis barnet f.eks. ikke har set dette før.
Større børn, det vil sige børn i 18-20 måneders alderen begynder at have lidt mere fornemmelse for at noget kan være farligt og bliver derfor bange for at blive væk. De ved at verden er stor og de føler sig utrygge ved tanken om adskillelse.
At jeres datter reagerer meget tydeligt på fremmede mænd, må hænge sammen med at hun i en eller anden grad, har oplevet noget som har gjort hende forskrækket i den forbindelse. Noget som hun husker og forbinder med noget ubehageligt. Det kan være en mand med en meget dyb stemme eller latter "han slog en skoggerlatter op" - det kan få børn til at fare sammen og blive bange. Det kan også være en pludselig bevægelse, leg en høj lyd eller andet, som hun kæder sammen med mænd - at de leger lidt mere voldsomt, at de driller mere, eller måske bare at de generelt virker lidt mere markerede, større og med dybere stemme ...
Det er vigtigt at du viser Aliah at du forstår hendes angst men samtidig også sørger for ikke at 'dyrke' angsten og gøre det til noget ekstra ... Det vil være rigtig godt, at du således tager hende på armen og med ind i rummet, hvor hun siger der er en mand, tænder lyset og viser hende at værelset er tomt. Ligesom du også, hvis I møder nogen som hilser på hende og hun så bliver ked af det siger "Aliah bliver lidt bange, når manden kommer .... manden ville bare sige hej".
Så kan hun høre at du forstår hende, at du er klar over hvad der sker, men vil samtidig også fornemme at der ikke er grund til panik, der er helt styr på det - manden ville bare sig hej, og mor er rolig, så kan jeg også være rolig.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske