Brev:
Fisk og højde
18. juni 2009
Alder:
14 mdr.
Fisk og højde
Hej Helen
Lige to spørgsmål. Emil er voldsomt begejstret for fisk - kommer der en fisk på bordet spiser han ikke andet end det. Kan snildt spise en hel laksefilet til aften. Nu er jeg ikke selv så glad for fisk, men synes jo gerne at jeg vil holde Emils glæde ved fisk ved lige. Så vi giver ham ganske meget fisk.
Til frokost vil han typisk få tomatmakrel, røget makrel, varmrøget laks, eller bare fersk laks.
Til aften er det så mere fiskefilet på forskellige måder og så laksebøffer. Pudsigt nok gider han ikke fiskefrikadeller.
Men nu er vi pludselig kommet i tvivl om han kan få for meget fisk. Der er jo en del snak om alt det med tungmetaller i fisk, og som gravid skulle man passe sådan på og det er slet ikke til at finde ud af.
Er der nogle tommelfingerregler her? Må han gerne få rå fisk - altså f.eks. fersk laks eller sushi?
En anden ting er Emils højde. Sagen er den at når jeg kigger på de forskellige grafer der findes - også på din side - så er han siden fødslen faldet to kurver. Der står jo alle steder at de helst skal følge deres kurve - så det er jeg ikke så glad for. Og jeg synes han er lidt lille i det, når jeg ser andre på samme alder.
Da Emil var 8 mdr målte min SP ham til 75 cm - og da han var 12 mdr målte vores læge ham til 75 cm. Hvis vi selv måler ham her nu som 14½ mdr er han vel ca. 79-80 cm. Men jo lidt svært at måle. Hvis han bare står op af en væg er han ikke mere end 76cm. Og det er da lille, ikke??
Kan det have noget at gøre med at han i en periode ikke spiste så meget at han ikke er vokset ret meget siden han var 8 mdr?
Jeg ved godt der ikke er noget jeg kan gøre ved hans højde - men jeg er bare lidt bekymret over at han ikke rigtigt vokser. Har nu også i flere måneder vejer lige omkring 9.8 kg - heller ikke på vægten sker er noget. Er det noget jeg skal reagere på?
Med venlig hilsen
Rikke