Svar: Fisk og højde
18. juni 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Hvor er det dejligt at høre om et barn som er glad for og som spiser rigtig meget fisk :o) Fisk er super sundt og meget vigtigt for børns udvikling og undersøgelser viser, at selvom vi voksne er blevet bedre til at spise fisk, så får vi stadig ikke de anbefalede mængde - og vi formår desværre ikke at få børnene med. børn i dag spiser således mindre fisk end børn gjorde for bare 20 år siden ... tankevækkende!
Fisk indeholder især D-vitamin, jod og selen og derudover indeholde især de fede fiske de meget sunde fiskeolier omega-3 fedtsyrer. Men fiskens indhold af de forskellige vitaminer, mineraler og omega-3 fedstyrer er meget forskelligt alt efter hvilken type fisk man spiser og derfor er det meget vigtigt at variere sit indtag og også spise både fede og magre fisk.
Hos jer lyder det som om at laks og makrel er favoritfisken og det er super godt, det må din dreng meget gerne spise, men det er vigtigt at du også tilbyder ham andre fiskearter. Hvis jeg skal nævne fisk du kender, så kan kan det være sild, rødspætter, ål eller torsk og også sådan noget som rejer, muslinger, krabber, hummer osv. tæller med.
Det er korrekt at fisk kan være forurenet med blandt andet dioxin og kviksølv. Det er dog sådan, at der er fangstforbud, der hvor forureningen er størst og Fødevarestyrelsen vurderer, at sundhedsgevinsten ved at spise flere og forskellige slags fisk er mærkbart større end risikoen ved forurening.
Til børn under 14 år anbefales det dog at man holder igen med de store rovfisk, det betyder max 100g om ugen. Til børn under 3 år anbefales det at man max giver 25g om ugen af de store rovfisk som er: Rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøf). Det gælder ikke dåsetun, da detter er fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv.
Man skal også være opmærksom på PAH (Polycykliske aromatiske hydrocarboner), som er tjæreforbindelser i fisk og det findes især i røget og grillet fisk.
Børn må gerne få f.eks. røget laks eller røget makrel, det smager jo rigtig godt :o) Men igen er det vigtigt at de røgede fiskearter indgår i en variation af flere forskellige fisk. Hvis I til sommer gerne vil grille fisk, så anbefales det at pakke fisken ind i folie, inden den grilles og at man aldrig spiser skindet, på den måde reduceres indtaget af PAH.
Og omkring sushi, så må børn gerne få sushi. Man skal dog være meget opmærksom, når der er tale om børn under 2 år, da deres immunforsvar stadig er meget umodent. Det betyder at man skal være ekstra opmærksom på at fisken har været frosset ned ved minus 20°C i mindst 24 timer inden det bruges til sushi, fordi man derved dræber eventuelle snyltere (parasitter og orm), der eventuelt kan være i fiskekødet. Man skal også være opmærksom på at hygiejnen og opbevaringen er i orden og det anbefales at spise sushi den dag det er tilberedt.
Og så er der jo problematikken omkring laks. Der har været flere ting fremme omkring Laks fra Østersøen og det er sådan, at mindre laks kan spises uden problemer. Det er også sådan at de laks der sælges i butikkerne - både dem under 4,4 kg og dem der vejer op til 6 kg, har gennemgået en trimning og derfor kan spises uden problemer. Er man i tvivl kan man jo altid spørge fiskehandleren.
Og så bliver jeg så også nød til at sige, at jeg er ked af at skulle skive alle disse forholdsregler og obs! omkring fisk, for det er super godt og rigtig dejligt at din dreng spiser fisk og det skal I endelig blive ved med!!
I forhold til hans vægt og højde, så lyder det som om at der hos jer må være lidt fejlmålinger ind i mellem ... Der vil naturligt være en fejlmargin og en ændring i barnets højde/længde alt efter om barnet ligger ned eller står op, når man måler og det kan være svært at lave en præcis måling. Knækket i WHO's kurver omkring 2 års alderen skyldes netop, at man her går fra at måle barnets længde liggende til at måle højden stående ...
Jeg tænker umiddelbart at Emils vægt og længdemæssigt ikke skal gå i stå, det er vigtigt at han bliver ved med at vokse i højden og det er vigtigt at han også tager på i vægt. De sidste måneder burde han have vokset ca 1 cm. om måneden og hvis længden har stået fuldstændig stille fra han var 8-14 måneder, så synes jeg du skal drøfte det med lægen. Det er som sagt slet ikke sikkert at det betyder noget, det kan godt være måleusikkerhed, men det bør tjekkes :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske