Brev:
Falde i søvn til nat
19. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Falde i søvn til nat
Kære Helen
Naja er 1 1/2 måned gammel, og hendes første tid har været præget af en del gråd, især i forbindelse med, at hun er blevet overtræt.
Nu er jeg så begyndt med at aflæse hendes signaler, holde øje med, hvornår hun gaber, hvor lang tid hun ca. er vågen uden at blive ked af det (først på dagen 1 time ad gangen, sidst på dagen måske 2 timer ad gangen), og så putte hende, så hun kan falde i søvn selv uden at skulle vugges i favnen. Og det går bare rigtig godt - om dagen.
Hun bliver puttet i liften i vuggen (i vores soveværelse, så der også er lidt ro) med en sut, stofble og en hjertelydsbamse. Hun falder til ro med det samme hun bliver puttet, og sover som regel i løbet af 10 min., hvor jeg måske lige skal ind og give hende sutten et par gange. Hun sover 3 timer om formiddagen fra ca. 10-13, måske lige afbrudt af et par gange, hvor hun skal hjælpes videre i søvnen med sutten. Om eftermiddagen tager hun 1 1/2-2 timer og så et par powernaps senere.
Problemet starter så til natten. Hun bliver ikke puttet til et fast tidspunkt, igen bruger jeg at aflæse hendes signaler. Det plejer at passe mellem 21 og 22. Her går jeg ind i soveværelset for nedrullede gardiner og ammer liggende, hun får en godnatsang, bliver puttet med sut, stofble og hjertelydsbamse, bliver vugget blidt og så går der igen 10-20 min., og så sover hun. MEN: hun vågner så hver 10.-20. minut og skal have sutten i 2-3 timer. Hun søger efter den, og græder, hvis hun ikke får den. Hun sover fint videre med det samme. Men det er jo stadig lidt træls for os alle, at vi skal sove så afbrudt. Jeg går nemlig i seng samtidigt for at få så meget sammenhængende søvn som muligt - jeg har virkelig brug for al den søvn jeg kan hive til mig :)
Vi har forsøgt os med at køre stofbleen igennem ringen på sutten, men så bliver hun arrig, og kan ikke flytte hovedet, og det gør hun meget. Jeg mener bestemt ikke, at hun er sulten, for hun er helt rolig, indtil hun taber sutten.
Hun falder så først ordentlig i søvn kl. 23.30-24 og sover så 4-5 timer, bliver ammet liggende og falder i søvn i vores seng, sover 2 1/2-3 timer, bliver ammet igen og sover igen 2 1/2-3 timer. Så kl. bliver tit 8.30-9 inden hun står op. Som det ser ud nu, behøver hun ikke at blive vækket, for både far og jeg er hjemme, og den ene tager så storesøster og får hende i vuggestue. Men er det mon der der skal til - altså at hun skal vækkes om morgenen? Jeg synes jo ellers hun er træt nok der kl. 21-22.
Kan vi gøre noget for at bryde det mønster, eller er det mon tiden, der skal arbejde for os (har været det samme i 5-6 dage nu)?
Om ikke andet så er det i hvert fald bedre, end at hun skriger de 2-3 timer i stedet, men det kunne jo være, du havde hørt det før, og havde nogle tanker omkring det :) Det er jo som om hun er meget afhængig af sutten, når hun bliver puttet til nat. Hun får den kun, når hun er ked af det, og når hun skal sove ellers.
Kærlig hilsen
Najas mor