Svar: Falde i søvn til nat
19. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Najas mor
Det lyder som om at tiden skal arbejde lidt hos jer og jeg tænker at det bliver bedre, hvis du forsøger at bibeholde de gode rutiner om dagen ...
Det er meget naturligt at børn på 1½-2 måneder har behov for at blive ammet i søvn og det er dejligt at du lægger dig med hende om aftenen og på den måde får hende skærmet, får hende givet roen og får hende til at sove ... Jeg tænker dog, at du skal prøve at flytte hende over i liften, så hun puttes der ligesom om dagen - du kan evt. gøre det at du lader hende ligge i sengen (obs på at hun ikke må kunne trille ned), og når hun så vågner første gang og virker søgende, så tager du hende op, ammer hende igen og der putter du hende så over i liften - på samme måde som du gør om dagen.
Vær også opmærksom på at hun har en alder nu, hvor hun måske har behov for at få lidt mere mælk og således vil have din mælkeproduktion sat lidt ekstra op. Prøv derfor at amme hende fra begge bryster imellem hver lur - også gerne i løbet af dagen, så du er sikker på at hun får hvad hun har brug for. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du og den lidt hyppige efterspørgsel af brystet om aftenen kan godt hænge sammen med et lidt øget behov. Dertil kommer at mælken om aftenen ofte er lidt mere koncentreret så ved at die hyppigt og kortvarigt får hun små mængder koncentreret mælk som samlet mætter mere og gør, at hun først på natten så begynder at kunne sove et lidt længere stræk.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne fortsætte med at give hende suttekluden ved ansigtet, så sutte ikke så let tabes og så hun føler at hun har noget tæt på sig - lidt ligesom når du ammer og brystet, din bluse osv. ligger ved hendes ansigt.
At begynde at vække hende om morgenen, synes jeg vil være lidt synd, når hun nu sover så godt og stadig ikke er ældre end hun er. Det er også dejligt for storesøster at morgenen starter roligt og der er bedre tid til hende.
En sidste ting er at I kan forsøge at elevere hendes lift en lille smule, så hun sover med hovedet lidt højere end resten af kroppen. Det at hun vågner efter ca 20 minutter, virrer med hovedet, får sutten og atter falder til ro kunnen tyde på at hun har lidt uro i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mad og luft igennem systemet. Det at blive eleveret kan hjælpe hende til bedre at kapere maden og også slå en bøvs hvis en sådan klemmer ...
Så jeg håber du kan bruge lidt af dette videre og ellers tænker jeg at tiden som sagt hjælper jer lidt på vej :o) Det du fortæller lyder normalt for alderen og det er rigtig dejligt at din datter er begyndt at græde lidt mindre og at I generelt har fået lidt mere ro på ...
Forsat held og lykke og rigtig god Skt. Sans :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske