Svar: Vil ikke det med mad
19. juni 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Bella
Jeg er helt enig med dig i, at du ikke skal igang med at lave specielle retter til din dreng. Hvis I spiser almindelig børnevenlig mad, så kan I alle spise det samme, store som små :o)
Det er en god idé at servere både grøntsager, kød og fisk til frokost, så disse fødevarer ikke kun hører aftensmaden til og accepter så at han nogle aftener spiser mere kød end grøntsager og andre dage spiser modsat. Det er det samlede indtag over flere dage, som I skal se på og gør man det, så får man ofte en idé om at barnet spiser lidt fra alle fødevaregrupper og spiser okay i forhold til sin alder.
Børn på din drengs alder er naturligt trætte om aftenen. Det er meget svært at have overblikket over en tallerken mad efter en lang dag, det er svært at vælge og svært at koncentrere sig om at spise. Han orker det næsten ikke og det er helt naturligt at han i en periode om aftenen, har behov for lidt hjælp. Det er derfor fint, at lade ham spise lidt selv, men det er faktisk også okay , hvis du en gang imellem tager ham på skødet og hjælper ham med at spise lidt af maden - på den måde glider det tit lidt lettere ned.
I løbet af dagen, hvor overskuddet er større må du naturligvis give ham lidt forskellige fødevarer serveret på en måde, så han selv kan spise det og det er her vigtigt at variere indtaget, så der altid er noget nyt og spændende, men samtidig også give ham et eller andet, som du ved ofte glider ned. Hvis han f.eks. er glad for pasta, så kan du godt give ham lidt pasta (det kan være en rest fra aftensmaden) på tallerkenen og når han så får spist lidt af det, så bliver noget af det andet måske også pludselig interessant.
Det er en god idé at give ham maden adskilt på tallerkenen, så der i et rum ligger kød, i et andet rum ligger pasta, i et tredie rum grøntsager, i et fjerde rum sovs, dressing eller lignende. Netop det at have noget at 'dyppe' maden i kan også gøre det at spise mere interessant. Dyppe og i munden, dyppe og i munden, kan være lidt sjovt og lidt lækkert, når man er 1½-2 år eller ældre for den sags skyld :o)
Og så er det også vigtigt at du giver ham madro og ikke koncentrerer dig alt for meget om hvordan han spiser eller hvad han spiser. Stil tallerkenen foran ham og lad ham gå igang. Hvis I er mange hjemme hos jer, så er der måske sjov omkring bordet og det er super hyggeligt og dejligt og måske har han travlt med at følge med i hvad de store børn finder på og derfor mindre travlt med at spise. Så kan det være en god idé at du giver ham et 'før aftensmåltid' hvor han sidder alene ved bordet imens du laver aftensmaden klar.
Netop ærter, majs, rød peberfrugt, gulerødder, avokado og lignende kan være godt og ofte er børn sultne sidst på dagen omkring kl. 17, hvor vi ikke er helt klar til aftensmaden endnu. Hvis du får ham til at spise lidt grønt der, så behøver han ikke spise så meget af det til selve aftensmåltidet og så kan du tage det hele lidt mere rolig :o)
Det samme om dagen, hvis han har svært ved at koncentrere sig der, så giv ham en tallerken med lidt valgmulighed, sæt dig og læs avisen imens, tøm opvaskemaskinen eller lignende, så du er i nærheden men uden at have direkte fokus på ham.
Hvis du er bekymret for om han vågner og er sulten om natten, så giv ham en banan og en kop mælk inden han skal sove. Ikke i forlængelse af aftensmaden, så han tror han kan afvise noget og så automatisk få noget andet, men snarere som en del af putteritualet. På den måde får du lidt I ham og han går ikke sulten i seng :o)
Med hensyn til vægt og højde, så skal han ikke gå i stå vægtmæssigt eller tabe sig - så synes jeg du skal drøfte det med lægen. Det kunne hos jer godt lyde som om at du skal prøve at give ham lidt ekstra fedt og protein i madlavningen. Fedt er ved at give ham sødmælksprodukter, 45% ost, smør på brøddet osv. og også meget gerne give ham fisk af forskellig slags. Müsli på tykmælk kan f.eks. være en god idé.
Protein er især ved at give ham kød, fisk og også æg - det kan være hårdkogt æg eller en æggepandekage en gang imellem.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god Skt. Hans.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske