Brev:
For tidligt at spise selv? - 8 mdr.
19. juni 2009
Alder:
8 mdr.
For tidligt at spise selv? - 8 mdr.
Hej Helen.
Mit spørgsmål er ang mad. Min søn er 8 1/2 mdr og spiser for det meste rigtig godt. For 3 uger siden begyndte vi på rugbrødshapser til frokost, som jeg skærer ud og giver ham i munden. Jeg har prøvet at sætte tallerkenen over til ham for at han selv skulle spise dem, men han maser dem bare i hænderne og det hele ryger til sidst på gulvet.
Skal jeg bare bliver ved med at tilbyde ham selv at spise eller er det fordi det er for tidligt endnu? Hans fingermotorik er måske ikke udviklet nok til det?
Desuden spiser vi også nogen gange en bolle med ost om eftermiddagen. Men ligesom med rugbrødet tager det op mod 3 kvarter at spise og til sidst tror jeg han bliver træt af det og bliver måske ikke helt mæt. Er det meningen det skal tage så lang tid? Nogengange supplerer jeg med frugtmos så han får lidt. Har også tænkt på om det er fordi han ikke er sulten nok når vi sætter os til. Men umiddelbart kan det føles som om vi ikke laver andet end at sidde i stolen og spise hele dagen!
Han får ved hvert måltid agurkerstænger, frugtstykker, skorper og lign at gumle på hvilket han elsker. Vores plan ser således ud:
05.30-06.30: Vågner, får 150 ml mme
8-8.30: powernap på en halv time
ca. 9: Havregrød, fuldkornsgrød eller flerkornsgrød.
ca 10.30: ca 100 ml mme, svinger meget hvor meget han spiser. Herefter formiddagslur som varer 1/2 time til 1 time
12-12-30: Rugbrødshapser eller grønsagsmos
13.30: 150 ml mme. Puttes herefter til eftermiddagslur. Sover 1 time- 2,5 time.
15.30-16.30: Bolle med ost, frugt, tykmælk eller frugtmos
Evt lille flaske mme en time efter
18.00: Aftensmad, familiemad
19-19.30: 150-200 ml vælling. Sover senest kl 20 helt ind til næste morgen.
Han vejer 9.2 kilo og måler 73 cm. Er en glad dreng som er på nippet til at kravle og er en rigtig tumle hoved! Alt i alt en super dreng! Hvad siger du til madplanen og det med spisningen?
På forhånd tak!
Majbritt