Svar: For tidligt at spise selv? - 8 mdr.
19. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Majbritt
Min umiddelbare tanke er at du skal prøve at fjerne flasken om formiddagen, så du er sikker på at din dreng er sulten, når han vågner af sin formiddagslur og tilbydes frokost.
Derudover tænker jeg, at det nok skal komme, han er jo stadig ikke så gammel og skal lige finde ud af det med pincetgreb. Først griber han med hele hånden, dernæst med tre fingre (tommel, pege- og langefinger) og tilsidst finder han ud af at tage med de to fingre, tommel- og pegefinger. Det er meget normalt at børn er 9-10 måneder inden de mestrer pincetgrebet :o)
Det er meget fint at du fortsat giver ham brødhapserne i munden, så han øver sig i at tygge og spise mad med mere bid i :) Det er også meget fint, hvis du fortsat supplere med grød eller mos, da det at spise mad i stykker ofte kræver så stor koncentration at barnet bliver for træt inden det egentlig er blevet mæt nok ... Så for at sikre energibehovet er skemaden fortsat vigtigt. Og så er det rigtig godt, hvis du forsætter med at give mad i hånden, som han kan øve sig i at gumle på, opbløde med spyt, bide af osv. Det er også rigtig god træning.
Du må naturligvis fortsat gerne motivere ham til at spise små bidder selv, prøv at fortælle ham hvad han skal gøre med det "mmm, smager godt, ind i munden skat, ind i munden, mmm dejlig mad", så han verbalt får at vide, hvad du gerne vil have han gør.
Og så er det fint at du ikke lader måltiderne trække ud, men netop prøver at finde en balance imellem at lade ham selv og du så supplerer - hvorfor han ikke spiser i 45 minutter eller mere hver gang, - jeg kan godt forstå du synes det føles som om I spiser hele tiden og netop det, kan jo også gøre at interessen og behovet for mad bliver mindre :o)
Du kan overveje om han har behov for en flaske mme sen aften, når du fjerner flasken om formiddagen. Netop flaske tidlig morgen, aften og sen aften er godt at bibeholde i lang tid, fordi det både sikrer ham væske og mælk nok, men også giver plads til mere mad i maven i løbet af dagen ...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
7.30-8: Havregrød, vand af kop.
morgenlur
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12-12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og fortsat suppl. med grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 15.30-16.30: Bolle med ost, frugt, tykmælk eller frugtmos præcis som nu
Aften 18.00: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Din dreng sover en lur ekstra i løbet af dagen end de fleste børn på hans alder - men det er helt fint, det er okay da han lyder til at trives med denne rytme.
Jeg håber at min plan for dagen og tanker om at spise selv, hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Rigtig god skt. Hans.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske