Svar: Putning - 2 år, 3 mdr.
19. juni 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mikkels mor
De fleste børn på 2½-3 år vil have behov for at sove ca 12 timer i døgnet, måske 12½ time sammenlagt. Det passer ofte med en middagslur på 1½ til max 2 timer og en nattesøvn på ca 10-11 timer.
Du fortæller at jeres dreng ofte sover 2-3 timer i løbet af dagen, det er naturligvis dejligt, men når han sover så lang en middagslur, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere. Derfor vil han sandsynligvis ikke kunne sove allerede kl. 19-20, men vil først kunne sove en time senere og derfor protesterer han voldsomt, når I forsøger at putte ham - for han er ganske givet ikke træt nok.
Dertil kommer at han naturligt også prøver grænser og det spiller her ind at han har fået en lillesøster. Han har brug for at have dig / jer for sig selv og netop sengetiden om aftenen, det at I sidder hos ham, synger for ham, læser osv. - det er det eneste tidspunkt på dagen, hvor han kan være sikker på at få din fulde opmærksomhed, hvor lillesøster ikke kræver sin mor - det er naturligvis svært, når du er alene og det forstår jeg godt. Det er mere for at fortælle dig, at han naturligt har brug for dig der og søger dig ekstra der. Det er et helt naturligt behov.
Det er også vigtigt at Mikkel ved hvad det er I vil have ham til og det er derfor vigtigt at I sender tydelige signaler om at det er sengetid nu. Men det kan I først gøre, når I er sikre på at han er træt nok til at sove.
Der er ingen tvivl om at børn i 2 års alderen oplever rigtig meget og har en masse tanker og oplevelser som skal bearbejdes i drømme, og som ofte skal bearbejdes før de kan finde ro og overgive sig til søvnen. Derfor er det en rigtig god idé at sætte sig om aftenen, som en del af putteritualet og tale med barnet om hvad der er sket den dag, simpelthen gennemgå dagens forløb med alt det gode, alt det sjove og alt det mindre gode, fordi det hjælper på det tankemylder barnet har og gør at barnet måske kan sove lidt mere roligt efterfølgende.
"I morges da Mikkel vågnede, så puttede du hos mor og far, så stod vi op og fik tøj på og så skulle du i vuggestue I vuggestuen skete der det og det og du ... ". Hvad der nu er sket i løbet af dagen.
Der er ingen tvivl om at selvstændighedsalderen er udfordrende både for barn og forældre. Det er en tid, som kræver utrolig stor tålmodighed og omsorg, men hvor man også må have visse regler og sætte visse grænser. Det kan være svært at kommandere "du skal sove nu" for ingen kan sove på kommando, men man kan godt forsøge at stille lidt krav. Et krav kunne f.eks. være at han ligger sig ned i sin seng imens I læser historien, hvis han rejser sig op hele tiden, pjatter og leger, så læser I ikke eller også bliver I nød til at gå. Men ligger han ned, så bliver I der og giver ham den tryghed og nærhed han naturligt har behov for :o)
Det er også vigtigt at I betrygger ham og gør ham rolig, fortæller ham at han trygt kan sove nu, fordi I passer på ham. Børn i 2-3 års alderen kan godt være bange for mørke og det er vigtigt at han har en lille natlampe, at døren til værelset står på klem osv. så han kan høre at I / du er der og at han ikke er alene.
Nogle gange, når barnet har svært ved at sige godnat til dagen, så kan det at man bliver der, når barnet skal sove, gøre barnet i tvivl om hvorvidt man skal sove eller lege og hvis man så går, så føler barnet sig utryg og bliver ked af det, protesterer højlydt ...
Her er det en god idé at være i nærheden, lave noget praktisk og signalere at der ikke sker noget spændende nu samtidig med at man så verbalt kan betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til ”jeg er lige her, læg du dig ned”. Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge ”er du der?” og man kan igen svare ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god Sankt Hans aften :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske