Brev:
Speedede babyer
19. juni 2009
Alder:
3 mdr.
Speedede babyer
Hej Helen
Tak for de efterhånden en del svar du har givet gennem de seneste måneder.
Jeg ved nærmest ikke hvordan jeg skal formulere mit spørgsmål, da jeg desværre på forhånd har en fornemmelse af at svaret vil være: det kan kun tiden ændre på :-(
Min yngste søn, som netop er rundet de 3 måneder har lige siden fødslen været meget lidt sovende. Han kan først puttes mellem kl. 23 og 01 og sover så til ca. 5-6 (en sjælden gang er der behov for amning i løbet af denne periode), hvor han tager sig en lille tår (tømmer ikke brystet) og sover videre til kl. ca. 7. I løbet af dagen bliver han ammet ca. hver 2. time - efter kl. 18 dog oftest hver time. Han tager sig som regel en lang lur ca. 10-12, en lur fra kl. 15-16 og så nogle dage en lur på ca. ½ time omkring kl. 18.
Hele aftenen er han totalt speeded, utilfreds og umulig at putte. Når det endelig lykkes at få ham til at sove, så foregår det ved at vi hopper ham i søvn gennem et par timer (står i sengen og hopper op og ned med ham i favnen eller har placeret ham i lift ovenpå en gymnastikbold). Vi har prøvet at give ham ekstra mad om aftenen (modermælk udpumpet), men det har ingen effekt overhovedet. Han nægter at bruge sut, så der er ingen hjælp at hente her.
Han vejede ved fødslen 3800 g og vejer nu lige omkring 7 kg, så jeg har svært ved at tro at han skulle mangle mad, og når jeg forsøger at tilbyde ham mere end han selv efterspørger i løbet af dagen, er han enten uinteresseret eller sutter, men gylper efterfølgende det meste op.
I de vågne timer i løbet af dagen er han glad, snakker og griner, er god til at ligge på maven i længere tid og er begyndt at gribe efter ting og sutte på dem. Om aftenen er han irritabel og vi er nok heller ikke helt så underholdende, når klokken har passeret 22!
Vores ældste søn sov endnu mindre i den alder og var ligeså længe oppe om aftenen. Han skreg dertil gennem det meste af dagen. Hans sengetid kunne først normaliseres (nærme sig kl. 20) fra omkring 7-8 måneders alderen.
Jeg burde måske være taknemmelig over at han sover igennem ca. 5-6 timer i løbet af natten; men i dette tidsrum er vi oppe med den ældste adskillige gange. Vi splitter som oftest op for natten, så vi sover i hvert sit rum med hvert sit barn.
Ud over at vi er temmeligt trætte, så er det hårdt aldrig at have så meget som et kvarter voksentid i løbet af dagene/aftenerne. Der er forståeligt nok ingen i familien som orker at passe begge vores speedede børn på een gang, så der er heller ingen aflastningsmulighed der.
Er det noget som helst at stille op med dette søvnmønster, eller er det på en eller anden måde genetisk bestemt?