Brev:
Udvikling, flaske om natten
20. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Udvikling, flaske om natten
Kære Helen!
Lige et par spørgsmål ang. udvikling. Vores søn er nu præcist 9 måneder og har krøbet rundt på maven i snart en måned. Han trækker sig fremad ved hjælp af højre underarm og venstre ben. Det går stærkt, og han kommer vidt omkring. Han nyder uden tvivl at kunne komme rundt og undersøge ting. Det er dejligt.
Han har aldrig rigtigt løftet numsen eller været på vej til at komme op og stå på alle fire. Dvs. han ligner ikke en, der er i nærheden af at kunne kravle. Har hørt, at nogle børn springer over det, hvis de allerede kan komme rundt på en effektiv måde som f.eks. at krybe. Hvordan kan jeg hjælpe ham med at lære at kravle? Han er altid kun på maven, og han sidder ikke ret meget. Kan jeg med fordel placere ham på alle fire og øve ham i at stå der lidt, eller er der andre gode øvelser?
Han ELSKER det, hvis man stiller ham på benene eller prøver at gå med ham. Han kan dog langt fra selv støtte på benene, heller ikke hvis han holder fast i f.eks. et bord. Jeg har hørt, at det ikke er godt for deres knogler at gå med dem, inden de selv er parate, så det gør vi sjældent. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om det kunne være en god idé at træne lidt at stå – nu når han elsker det så meget?
Lige et spørgsmål ang. flasker om natten. De sidste døgn har han ikke at spist om natten. Dvs. han har fået godnatflaske ca. 19.15-19.30, og så har han først spist igen, når han har fået havregrød/øllebrød, når han står op ved 7-8 tiden. Hans 3 flasker har derfor ligget inden formiddagslur, inden eftermiddagslur og inden sengetid. Han vil gerne tage flaskerne og spiser også rigtigt godt til måltiderne – så det er vel ok, at det hele ligger om dagen?
Han begyndte pludselig bare ikke at vågne sidst på natten for at spise. Han havde dog været vågen ved ca. 1 tiden, kom ind til os, og vågnede først ved 7-8 tiden igen. I nat vågnede han ved 4-5 tiden, hvor han plejer at spise, men i stedet for at give ham flaske, prøvede vi bare at tage ham ind til os. Han sov videre med det samme, og vågnede først 7.15 igen. Så han kan vel ikke være meget sulten?
Jeg ved, at du anbefaler at beholde en flaske tidlig morgen, men det ville være fantastisk for os, hvis vi ikke længere behøvede det. Jeg starter nemlig på arbejde – og han i institution - om knap 2 måneder, så det kunne da være luksus med god nattesøvn. Jeg har nemlig efterhånden utroligt svært ved at falde i søvn igen, når jeg har været oppe at give tidlig morgenflaske ved 4-5 tiden.
Vi har i øvrigt forsøgt at give flaske, inden vi går i seng ved 23 tiden, men det giver ham en urolig søvn med mange opvågninger, så det fungerer bedre om dagen. Er det måden at vænne ham af med den flaske? Altså bare at tage ham ind til os uden at give flaske, når (hvis) han vågner tidlig morgen?(Hvis han bliver ked af det/virker sulten, vil vi selvfølgelig give).
Sidste spørgsmål – hvornår begynder børn at sige ”dadada” og lign.? Kan høre på andre jævnaldrende børn, at de siger det. Vores søn pludrer meget, men det er mest lange lydkæder af ”grrrr”, vokal-lyde, prutte/spruttelyde, ”ei”, og så siger han tit ”nnnnnge” el. lign. – især når han er ivrig og glad. Men ikke ”dadada” el. lign.
Det var vist alt for denne gang.
Med venlig hilsen
Den glade mor