Svar: Udvikling, flaske om natten
20. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære glade mor (dejlig at der også findes glade mødre :o))
Det lyder som om at jeres dreng er rigtigt god til at krybe og komme frem over gulvet og det kan godt være at han springer kravlestadiet over - det ser man jo nogle gange og der er nok ikke så meget at gøre ved det ...
Du må dog gerne hjælpe ham op på alle fire og stående der, skal du hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. Du skal ikke prøve at flytte på hans arme og ben, det hjælper ham ikke, men i stedet hjælpe ham med at rokke fordi det hjælper ham til at finde ud af det med vægtoverføring og pludselig få flyttet sig selv.
Derudover er det en rigtig god idé at gynge ham, svinge ham, vende ham på hovedet osv. Jo mere du kan tumle med ham, jo mere stimulerer du balancecenteret i hjernen og jo bedre bliver han motorisk.
Han må gerne stå på dine lår, hvor du holder ham om livet eller i hænderne. Du må også gerne tage ham i hænderne, omkring håndledet og lade ham selv trække sig op til stående stilling, når han ligger eller sidder. Det vil være fint at lave sådanne øvelser med ham. Men du bør ikke øve gangtræning med ham, han rejser sig og går, når han er parat til det.
Det første tegn på at han øver sig i at gå er, at han selv begynder at trække sig op at stå ved tremmerne i sengen eller ved møblerne i rummet. Herefter begynder han at bevæge sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder. Så sålænge han ikke gør tegn til dette, så er han ikke parat :o)
Med hensyn til flaske om natten, så er det rigtig dejligt at han nu er begyndt at sove igennem og han må meget gerne sove om natten nu hvor han er 9-10 måneder gammel :o) Det vil dog være godt, hvis du kan give ham 400ml mme dagligt, så han fortsat får sit jernbehov dækket frem mod 12 måneders alderen og det svarer normalt til at han kan få to flasker dagligt. Det kunne hos jer meget passende være en flaske inden middagslur og en flaske inden han puttes om aftenen.
Ved at give flasken inden middagsluren så sikrer du at den ikke fylder op for hverken morgenmad, formiddagsmåltid eller frokost :o)
Det er helt fint at tage ham ind til jer, netop fordi han lige nu har en alder, hvor han søger jer lidt mere og har brug for den ekstra tryghed og nærhed. Det lyder som om at det er hyggeligt og rart og fungerer godt for jer alle tre. I skal naturligvis holde fast i at han fortsat starter med at blive puttet i sin egen seng og forbinder sin egen seng med stedet, hvor han skal sove, så I ikke får skabt nye vaner, som I bliver trætte af på sigt :o)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen begynde at sige ord i stavelser ofte starter de med ma-ma fordi det er den lyd man bruger når man verbaliserer omkring maden "mmmm, smager godt, mam mam" og det forsøger de så at efterligne og de begynder ofte at bruge ma-ma som udtryk for at de er sultne eller tørstige.
Så prøv at tale lidt i stavelser med ham "ma-ma-ma", "da-da-da" osv. og se om han ikke begynder at efterligne det I siger. Brug også de ord han siger, som kan minde om rigtige ord - når han f.eks. siger "ei" så lyder det næsten som "Hej", så gentag hans ord ved at sige et rigtigt ord og gør ham på den måde opmærksom på at han med sine ord kan kommunikere - det er ikke bare lyde :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske