Svar: Slå og bide efter børnehavestart
20. juni 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Linda
Hvor er det dejligt at Julie har fået plads i en delvis skovbørnehave, som lyder til at være rigtig god. Du fortæller at pædagogerne tager hensyn, det lyder som om at hun er glad for at være der og helt fantastisk at hun samtidig også klarer at blive renlig - det er store ting på en gang og jeg kan godt forstå at hun er træt, når hun kommer hjem :o)
Det er derfor også helt naturligt at hun lige nu reagerer og har svært ved at overskue selv små situationer og pas på ikke at stille for mange krav til hende i hverdagen. I børnehaven skal hun være meget stor, være renlig, finde ud af at lege med de større børn, deres sociale spilleregler, hun skal selv hente sin madpakke, selv tage tøj, sko osv. af og på og når hun kommer hjem, så har hun brug for at kunne være lidt lille, brug for at der ikke stilles yderligere krav.
Selvom din datter nu er ved at være så gammel at hun rent verbalt godt kan give udtryk for sine ønsker og meninger så er det ikke det samme, som at hun kan sætte ord på sine følelser. Hun kan sagtens sige "du er dum" eller "jeg er sur", men følelsen af at føle sig uretfærdigt behandlet, føle sig truet, overset eller lignende, det har hun ikke ord til at beskrive. Og når børn mangler ord, så reagerer de naturligt fysisk netop ved at bide, sparke og slå.
Hos jer tænker jeg at det skyldes at din datter bliver sur over at hun skal rydde op, for det har hun ikke lyst til. Hun er træt og kan ikke overskue det. Hun reagere også som hun gør, fordi hun føler at du ikke lytter til hende, hun viser dig ved at gå at hun ikke vil hjælpe - men du kræver at hun hjælper og henter hende tilbage. Så bliver hun frustreret og ender med at slå ud efter dig.
Hun gør det således ikke for at være ond eller fordi det skal gøre ondt på dig, det er et udtryk for afmagt, en måde at sige fra, en måde at fortælle dig at hendes mening også tæller.
Det er naturligvis ikke ensbetydende med at hun så skal slippe for at rydde op, for det kan være en ganske udmærket regel at have og det lyder derfor meget fint det du fortæller. At du tager hende op, bærer hende ud - væk fra situationen, får hende rolig, giver nattøj på og snakker med hende om det og da I har god kontakt og I begge føler jeg lyttet til, så kan I gå tilbage og putte legetøjet op i kassen.
Det er således meget fint det du fortæller og netop vigtigt at du både formår at fortælle hende hvad du ikke vil have (at hun slår dig) og hvad du gerne vil have (at hun hjælper med at rydde op). Så du gør bestemt ikke noget forkert, det er en rigtig god måde at tackle det på.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske