Svar: Koge vand
20. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Børn kan fra 4 måneders alderen gives vand direkte fra den kolde hane. Det anbefales at lade lidt af vandet (ca 200ml) løbe ud af hanen før man tager drikkevandet. Man kan give barnet vandet af kop og på den måde lære barnet at drikke lidt på denne måde. Man begynder normalt at give vand af kop samtidig med introduktion af skemad, det vil ofte sige i 5-6 måneders alderen.
Hvis man har privat vandboring gælder andre regler. Vand fra private brønde kan anvendes, hvis en analyse af vandet har vist, at det er forsvarligt. Derfor bør man kontakte kommunens tekniske forvaltning for at få foretaget en analyse af vandet. Det er især indhold af nitrat i drikkevandet, der kan være særlig problematisk og er man i tvivl, så anbefales det at man bruger kildevand på flaske.
Til fremstilling af flasker med modermælkserstatning må det anbefales at koge vandet så længe barnet får flaske, hvis flasken ikke bruges med det samme. De første 4 måneder skal vandet altid koges men derefter kan man altså begynde at vurdere behovet.
Hvis man laver en flaske og giver den til barnet umiddelbart efter den er lavet, så behøver man rent teoretisk ikke at bruge kogt vand, men kan tage vand fra den kolde hane, opvarme det til de ca 45 grader som opløsning af mme-pulveret kræver (det står på pakken) og give den til barnet. Men hvis man ikke giver flasken med det samme, eller der laves flasker til flere måltider på en gang - så skal vandet altid koges.
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål :o)
Fortsat held og lykke og rigtig dejlig solskinsdag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske