Svar: Står på tæerne
20. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede
Når små børn skal stå og øve sig i at holde balancen, så vil de holde deres vægt oppe ved at bevæge tæerne op og ned. Det vil sige at deres storetå flexer opad og deres lilletå vender udad og griber nedad. Samtidig vil mange børn i begyndelsen, hvor de rejser sig ved tingene og når man holder dem i hænderne, skiftevis stå på deres tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at de lærer at flytte deres vægt og holde sig oprejst.
Din datter er stadig så lille at hun endnu ikke selv er begyndt at rejse sig, men stadig kun står på dit skød, hvor du har hende omkring livet. Det kan her være helt normalt at hun står på tæer - det der er vigtigt er, om du kan fornemme at hun kan bukke i sit ankelled, altså om du uden problemer kan bøje hendes fod så den er lige vinklet - håber du forstår hvad jeg mener ... Du skriver at når du prøver at bukke hendes fod, så 'knækker' hun i benene ...
Det er altid svært at vurdere hvad der er normalt når man ikke kan have barnet i sine hænder, men jeg synes du for en sikkerheds skyld lige skal få en fagperson til at se på hendes fødder og fodled. Det kan være jeres egen læge eller en børne-fysioterapeut, hvis I har en sådan i kommunen hvor du bor. Jeg er ret sikker på at I har en fysioterapeut ansat - du kan kontakte kommunen telefonisk eller du kan ringe til din sundhedsplejerske og spørge.
En fysioterapeut har nogle forskellige redskaber og øvelser du kan lave med din datter, hvis det viser sig nødvendigt. Det er dog slet ikke sikkert - men hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt :o)
Ha en rigtig dejlig solskinsdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske