Svar: Vil ikke mme
20. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du efter ½ år hjemme har lyst til en gang imellem at kunne komme ud, lave noget for dig selv og at du har brug for at prioritere andre ting ... At være væk hjemmefra i 8-9 timer lyder dog af rigtig meget, kunne du ikke nøjes med at være væk et par timer - så du kan nå tilbage inden din dreng skal ammes igen?
Du skal være opmærksom på at der også vil være en risiko for at du får brystbetændelse hvis du pludselig ikke ammer i 8-9 timer og du ikke kan malke ud ... Dertil kommer naturligvis at hvis du er væk i mange timer og din dreng ikke indtager væske i den periode, så skal du være indstillet på at maraton-amme når du kommer hjem for så har han jo et stort væskebehov der skal indhentes. Derfor er det bedst (for jer begge), hvis du kan få ham til at drikke mme eller kun være væk i nogle timer, så din egen krop også kan følge med :o)
Det er prisværdigt at du har købt 4 forskellige typer erstatning for at se om din dreng kan lide noget af det og naturligvis frustrerende at ingen af dem glider ned. Han lyder til at foretrække den ægte vare og det kan man ikke fortænke ham i da modermælk smager betydeligt bedre end modermælkserstatning ....
Modermælk er meget sødt i smagen, hvor mme er mere surt, derfor kan man nogle gange få barnet til at tage imod mme ved at komme lidt sukker i. Du må her blande 1 tsk. sukker i 100ml mælk. Det skal naturligvis trappes ud stille og roligt, så han ikke vendes til at drikke sukkerholdig mælk ... men det kan være en måde at få ham til at tage imod det på.
Ellers så er det jo nogle gange sådan at det lykkes at få barnet til at tage flasken, når mor ikke er der. Far forbindes ikke med amning og hvis jeres dreng har fået skemad og skal sove og han inden lur plejer at blive ammet - ja hvis mor så ikke er til stede så vil han måske acceptere flasken, fordi alt andet jo er udelukket - det ses, så det kan jo komme an på en prøve.
Det lyder fint med amning 5 gange dagligt, det kan godt være nok til en dreng på 6 måneder. Hvis du har masser af mælk og det flyder let til ham, hvis han spiser godt med skemad, vokser fint og i det hele taget virker til at trives - så må du gå ud fra at han får, hvad han har behov for. Du må tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så tilbyder du ham brystet, så tager han imod, når han har behov og du skal naturligvis lægge ham til, når han selv giver udtryk for at have behov. Du skal være opmærksom på at han nu hvor varmen kommer godt kan have behov for lidt hyppigere amning fordi han er tørstig :o)
De fleste børn på din drengs alder har behov for ca 900-1000ml mælk i døgnet. Da du ammer ved du naturligt ikke hvor meget mælk han får hos dig hver gang, men hvis vi forestiller os at han på de 5 måltider i gennemsnit drikker 180-200ml hver gang, så er han jo fint dækket ind. Får han ikke helt så meget, så er det også okay, han drikke jo vand af kop og få således også sit væskebehov dækket den vej og derudover er der jo også mælk i grød og mos.
Alt i alt lyder det altså som om at din dreng får hvad han har behov for, spørgsmålet er jo så om du får den frihed du har behov for, - hvis du kun kan være væk i nogle timer? Men det er trods alt bedre end ingenting ....
Ha en rigtig dejlig dag og nyd det gode vejr!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske