Svar: Vil ikke sove til nat ...
20. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Jeg har forleden sendt dig en dagsplan, som viser hvordan du kan give din datter skemad, mad i hånden og hvornår på dagen søvn og indtag af mælk bør ligge :o)
Denne plan kan du følge - også selvom du gerne vil trappe amningen ned. Hun har stadig behov for mælken, så hvis du ikke vil amme, så skal hun have flaske på de pågældende tidspunkter i stedet for.
Hun er for lille til at tygge mad i stykker, de fleste børn er 8-9 måneder inden de kan begynde med små hapsere og derfor skal du ikke give din datter små stykker frugt i munden. Hun er mundmotorisk ikke god nok til at tygge sammen om det inden hun synker og derfor får hun det galt i halsen. I stedet kan du give hende store stykker i hånden, f.eks. appelsinbåd, som hun kan gumle på, sutte på - suge saften lidt ud af. Ligesom hun kan få en brødskorper, en tvebak eller lignende hård skorpe at sutte på og opbløde med spyt.
Hvis hun får en stykke bidt af, så må du få stykket ud af munden på hende og det er vigtigt at du fjerner maden jævnligt og erstatter med et nyt frisk stykke netop for at hun ikke kommer til at sluge noget hun ikke kan kapere.
Det vil være rigtig godt, hvis din datter kunne begynde at sove to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur og måske har hun derudover behov for en powernap sidst på dagen. Mange børn begynder dog at kunne springe denne over i 6 måneders alderen og det betyder også at hun naturligt vil være mere træt og bedre kunne overgive sig til søvnen allerede kl. 20. Igen - prøv at følge planen jeg sendte dig forleden.
Når du putter din datter så er det fint at hun får flasken, prøv at sidde med hende i armene, når du giver hende flasken, lul hende til ro og put hende så i sengen lige inden hun falder helt i søvn. Se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng.
Put dynen om hende, så hun hjælpes til fysisk ro, sig "sshh" eller lignende, de lyde du normalt også bruger til at berolige hende med, når hun er ked af det. Giv hende evt. en sut, hvis hun bruger det og evt. en sutteklud. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser og lul hende på den måde videre ind i søvnen.
Håber ovenstående svar sammen med mit tidligere svar giver dig lidt idé til hvordan du kommer videre :o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske