Svar: 3 mdr. ammes i søvn
15. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Da din søn ikke umiddelbart har problemer med at falde i søvn i sengen og barnevognen i løbet af dagen, så tror jeg også at han nok skal lære det om aftenen også.
Spørgsmålet er om han er sulten om aftenen, siden han gerne vil die så meget og vågner efter kort tid, når du har lagt ham igen.
Prøv om du kan amme ham lidt hyppigere i løbet af dagen, så du får ham fyldt op løbende og han ikke mangler mad om aftenen. Samtidig skal du også tænke på, hvad du spiser i løbet af dagen. Du skal huske at spise fordi der lidt populært sagt skal være noget at lave mælk af.
De fleste kvinder har mest mælk om morgenen og om formiddagen og mindst om aftenen. Sørg for at du husker at spise morgenmad frokost og også får mellemmåltider i løbet af dagen. Det kan bare være en gulerod eller noget frugt, men så du hele tiden har spist lidt. Hvis hele formiddagen går op i barn, bleskift og pludren og du glemmer dig selv, så kan mælkemængden svinde om aftenen.
Sørg også for at få hvilet dig i løbet af dagen.
Alternativt kan du også prøve at give din søn noget erstatning, men det kommer helt an på hvordan amningen og det hele ellers fungerer hos jer. Fra firemåneders alderen kan du give ham lidt vælling til natten, da det nogen gange mætter mere. Sålænge han er under 4 mdr. må han dog ikke få dette og i alderen 4-6 mdr. må han kun få to flasker vælling i døgnet.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske