Svar: Bära børn i arm
21. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
At bære børn på armen er ikke det samme som at bære barnet i en sele. At sidde med barnet på skødet er heller ikke det samme som at sætte barnet i en stol ...
Du har naturligvis ret i at der til en vis grad vil være en belastning af barnets rygsøjle - også på forældrenes arm eller på deres skød, men forskellen er der og det handler om at når man bærer sit barn på armen eller når man sidder med barnet på skødet, så vil man naturligt lave stillingsskift.
Med barnet på armen, vil du nogle gange 'hoppe' lidt med barnet, du vil flytte barnet lidt rundt på din arm, evt. skifte arm - fordi du selv kan mærke belastningen i din arm. Det samme vil man gøre, når man har barnet på skødet. Man vil løfte barnet, skifte lår, have barnet stående, hoppe lidt osv. og netop stillingsskift er vigtigt.
Når børn sidder i en sele eller i en stol, så er det en meget passiv stilling og det er netop den meget passive og længerevarende belastning der giver problemer :o)
Generelt gælder dog at børn jo så vidt muligt skal ligge på maven, når de er vågne fordi det er fra maveliggende stilling at de styrkes i ryg og nakkemuskler og netop bliver stærke nok til at sidde - men at være i favn hos mor og far og sidde der og kigge på verden, det er både dejligt og sjovt og altså helt okay:o)
Håber dette hjælper videre på vej og at du kan bruge min forklaring ...
Fortsat god solskinsdag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske