Svar: Hvad er forskellen på mælk?
21. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lea
NAN 3 er en tilskudsblanding, hvor NAN 2 er en modermælkserstatning. Det betyder at NAN 2 kan børn leve udelukkende af, men NAN 3 gives som tilskud til anden mad.
NAN 3 er beriget med jern og hvor NAN 2 indeholder 0,8 mg/100ml så indeholder NAN 3 lidt mere 1,1mg/100ml.
Derudover indeholder NAN 3 de polyumættede fedtsyrer Omega-3 DHA og Omega-6 AA/ARA og så indeholder NAN 3 mindre protein og salt end komælk. Det gør NAN 2 i øvrigt også ...
Det er også sådan at NAN 2 og 3 er lavet på rapsolie, altså på vegetabilsk olie i stedet for animalsk olie, som man jo finder i sødmælk. Det lægger man stor vægt på andre steder i Europa, fordi man flere steder anbefaler at man ikke giver børn under 12 måneder komælk. Det er helt specielt for DK at vi anbefaler sødmælk til børn under 12 måneder og letmælk efter 12 måneder.
Så I mange lande er NAN 3 en rigtig god erstatning i 9-12 måneders alderen, hvor man ikke giver børn komælk. Man kan sige at behovet for en sådan erstatning i DK ikke er så stort, fordi vores retningslinier i DK er anderledes, men da Nestle som producerer NAN er en international virksomhed, så fås det produkt altså også i DK.
Du er velkommen til at give din dreng NAN 3, hvis du synes det vil være rigtig godt for ham med lidt ekstra jern. Men ellers er det fint at bibeholde NAN 2 som han har fået indtil nu og når han helt stopper med sutteflasken, så vil det være rigtig godt at han i stedet overgår til at få lidt letmælk af en kop.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske