Svar: Problemer med maven?
21. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Frederiks mor
Det vil undre mig, hvis Frederiks mave går i kludder på grund af ½ dl. grød dagligt og det lyder heller ikke som om at han har problemer med hård mave ...
Det lyder snarere som om at han lige skal vende sig til at få anden mad i maven, det skal optages på en anden måde og det skal lige have lidt tid :o) - hvilket ikke er det samme som at han får forstoppelse eller ikke skal have sin grød.
Jeg tænker dog også at de lyde han laver, måske ikke hænger sammen med maven, men snarere hænger sammen med hans alder og udvikling. Han er jo så gammel nu at han begynder at pludre mere og mere bevidst og også begynder at finde ud af, at han kan bruge sin stemme til at kommunikere med og man kan godt hører børn i 5-6 måneders alderen lave disse lidt dybe brummelyde, som en del af deres stemmetræning. De brummer dybt, har lyde der ligger bag i svælget, de laver lyde med deres læber "bbrrr" og så hviner de også højt og øver deres stemmes høje repertoire. Naturligvis ikke det hele på en gang - men de lyde du beskriver kunne måske hænge sammen med den udvikling hans stemme er igang med ... bare en tanke :o)
Men ellers er det en rigtig god idé at holde mængden af skemad nede, så han ikke tilbydes mere end ½ dl. hver gang og derefter tilbydes mælk. Det er bedre med små hyppigt måltider end få og store måltider, både fordi de levner mulighed for variation af fødevarer, men også fordi det levner plads til mælk / væske, som jo også er vigtigt i forhold til at holde maven igang.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning, sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Amning
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: En ½ dl. grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Amning og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-16.30: Amning
Powernapper evt. 20 minutter
Aften 18: ½ dl. grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske/amning og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne springe amning midt nat over - mange kan dog ikke dette før 6 måneders alderen ...
Hvis et barn for forstoppelse, så er det generelt vigtigt at holde mængden af skemad nede og sætte væskeindtaget op. Det handler også ofte om at variere indtaget af skemad, så man på den måde forsøger at holde mave igang naturligt. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så er det en god idé at give laktulose og det kan man gøre uanset om barnet ammes eller får flaske. Det afhænger ikke at dette, men af hvorvidt barnet har behov for afføringsmiddel eller ej :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske