Svar: Mælk og yoghurt?
21. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lea
Det anbefales at børn fra 12 måneders alderen tilbydes letmælk og letmælksprodukter, med mindre der er tale om et meget lille og meget spinkelt barn, så kan man godt bibeholde sødmælk og omkring mængde, så skriver sundhedsstyrelsen:
"Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet halve leveår."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det vil sige, at du bør give Matthes mellem 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt og alt tæller med her. Det vil sige et glas mælk morgen og aften (og vand i løbet af dagen), den mælk der indgår i grød, som sovs, som han kan få via en portion yoghurt osv. Og det lyder som om at I godt kan nå op på ca 350ml, hvis du er i tvivl så kan du altid supplere med en multivtaminpille som indeholder calcium. Den skal knækkes i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til yoghurt, så tror jeg der er ligeså mange meninger om dette og det rette valg, som der er forældre. Generelt vil jeg sige, at man skal se sig rigtig godt for, men gør man det, kan man godt finde gode og okay produkter. Du skal se efter produkter som indeholder så lidt sukker som muligt, det vil sige produkter med under 10g sukker pr 100g og altså gerne ikke mere end 5-7g og så med et fedtindhold på 1,5g dvs. lavet på letmælk.
For at gøre frugtyoghurten lidt mindre sød, kan du med fordel blande den med A38, tykmælk eller lignende, så vil han måske acceptere den bedre og I får begge 'jeres vilje' :o)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og ha en rigtig dejlig solskinsdag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske