Brev:
Spædbarn med spiseproblemer
21. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Spædbarn med spiseproblemer
Kære Helen!
Det her bliver et langt indlæg :o)
Vi har en datter på 2 mdr. som har store spiseproblemer og det er ved at tage pippet fra os. De første par uger af hendes liv, var hun meget rolig, sov meget, græd næsten ikke og spiste fint. Det skal lige siges, at hun havde en smule gulsot, så det har nok også spillet ind.
Da hun var knapt 2 uger, fik hun voldsomme mavesmerter og feber og vi blev indlagt med hende i 5 dage. Det var en meget voldsom omgang, hvor hun blandt andet blev behandlet med medicin mod meningitis (det viste det sig dog ikke at være), hun lå med drop i 4 dage og fik foretaget alle mulige prøver herunder en spinalprøve. Der kom ingen klar konklusion på, hvad hun havde fejlet, men lægerne mente, at der var tale om een eller anden form for infektion.
Nogenlunde samtidig med vores indlæggelse, ændrede vores datter sig væsentligt, men om det skyldes indlæggelsen eller det, at hun var blevet lidt ældre og ikke længere havde gulsot og dermed mere vågen ved vi ikke. Pludselig kunne hun ikke sove for sig selv og hun begyndte at kløjes i mælken under måltiderne og vi oplever mange timer med uro og gråd. Hun kan dog godt trøstes, men det kræver en stor indsats fra vores side (dvs. konstant vuggen i vores arme, schh-lyde, små smæk i numsen osv.).
For at uddybe det med, at hun ikke kan sove for sig selv, så skal det siges, at det kun er et problem i løbet af dagen. Om natten sover hun svøbt i sin lift, men det tager dog ca. 2-4 timer hver aften at få hende til at sove. Om dagen kan vi kun få hende til at sove på vores mave ELLER for sig selv på maven, men det frarådes jo. Vi har prøvet alt, synes vi for at få hende til at sove i barnevognen, så vi er nået dertil, hvor vi har erkendt, at hun åbenbart har brug for at ligge hos os.
Jeg kan lige nævne, at de ting vi har forsøgt, er at svøbe hende, køre med barnevognen (hun forholder sig i ro indtil barnevognen stopper igen, derefter skriger hun, dette er ligegyldigt hvor lang tid, vi har kørt med hende), Doo doo bamse i barnevognen sammen med hende, lægge en hånd på hendes hoved, mens hun ligger i barnevognen, holdt nøje øje med, at hun er i den rigtige fase, når vi lægger hende, dvs. helt afslappet, men ikke i dyb søvn (vi har læst det, du har skrevet om dette emne), en klud i barnevognen, der lugter af mor og mælk osv. osv. MEN sove, det gør hun ikke. Hun falder sådan set nemt i søvn, men vågner så 5 min. efter og nægter at sove videre, uanset hvad vi gør og hvor længe.
Når hun ligger hos os eller på maven kan hun godt sove et par timer ad gangen (mest først på dagen, om eftermiddagen og aftenen er hun meget urolig).
Nå, men som nævnt er spisningen det allerstørste problem. Vores datter får flaske og de første par uger spiste hun fint og uden problemer. Bøvsede lige halvvejs i måltidet og drak så videre, til hun var mæt og veltilpas. Nu starter hun med at skrige efter 10-20 ml., sandsynligvis fordi hun drikker for hurtigt og for utålmodigt og får for meget luft i maven. Luften kan hun ikke komme af med, fordi hun er så ophidset og bare skriger og skriger. Efter hun har spist de første 10-20 ml., bruger vi typisk 15 min på at få hende til at falde til ro igen (mens hun skriger vil hun slet ikke have flasken).
Herefter fortsætter vi så måltidet og det samme gentager sig, dvs. skrigeri efter lidt tid. Herefter nægter hun at prøve mere. Når der så er gået en times tid, er hun naturligvis sulten igen, fordi hun har spist så lidt. Vi har hele tiden holdt på, at der skal gå ca. 3 timer mellem måltiderne, for hvis hun spiser hele tiden får hun uro i maven. Der er også gode dage, hvor hun måske kan drikke 60 ml., før hun begynder at skrige, men de sidste par dage har det været noget rigtigt skidt!
Skrigeriet er i øvrigt det samme, uanset om hun lige har spist for 1 time siden eller om der er gået 6 timer (som der går om natten). Vores datter vejer 4300 g. og vejede 3235 g. ved fødslen. Hun har afføring 1-3 gange om dagen (typisk kun een) og det er rimelig tyndt og grønt. Hun lader ikke til at have problemer med at komme af med afføringen.
Alt den skrigeri omkring måltiderne trætter os helt enormt og det er så frustrerende, at hun tydeligvis ikke får, hvad hun har brug for og derfor hurtigt bliver urolig, virker sulten og sover dårligt.
Vi har forsøgt at sætte os afsides med hende, når hun skal spise, så der er helt ro og mørkt, men det hjælper ikke, ligesom det heller ikke hjælper, at vi sætter os i en anden stilling med hende, når hun spiser. Vi giver hende i øvrigt ACD dråber.
Min intuition siger mig, at vores datter ikke har ondt nogen steder (hun smiler og pludre indimellem alt skrigeriet), hun er bare et værre fjumrehoved til at spise mad, men hvad pokker gør vi? Vi har overvejet en anden type sutteflaske, men i starten hvor hun var rolig, kunne hun jo sagtens drikke af dem, vi bruger! Vi bruger Avent og har prøvet os frem med 1 eller 2 huller i sutterne- det gør slet ingen forskel. Er der en anden type du vil anbefale os?
Vi har i forvejen en datter på 2½ år, der var meget high need barn i sit første leveår, så vi synes vi er rimeligt erfarne og er ikke ubekendte med disse problematikker, men det gør bestemt ikke frustrationerne mindre! Vores lille datter har jo nok også noget high need i sig sammen med en god portion temperament, men mad skal hun jo have...
Det hele tærer rigtig meget på vores lille familie lige for tiden. Vi har naturligvis talt med vores sundhedsplejerske, men hun kan ikke rigtig hjælpe os, da hun synes vi har prøvet alt det, der plejer at virke.
Vi ville være taknemmelige for at høre, hvad du tænker om alt dette.
Med venlig hilsen
2 trætte forældre