Svar: Spædbarn med spiseproblemer
21. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Kære forældre
Det er en frustrerende situation I står i, det har været en lidt hård start på livet og indlæggelsen af jeres datter, medicinen, hendes infektion i kroppen, kan godt have sat sine spor, hvilket I så mærker nu.
Jeres datter er 2 måneder gammel og har kun taget 1 kg på - det er ikke nok og jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvor jeres sundhedsplejerske er henne i dette forløb. I skriver at hun ikke rigtigt kan hjælpe jer - da I har forsøgt alt ... hmm... hvad med egen læge, hvad siger han/hun?
Det sker at spædbørn får en spiseforstyrrelse og det kan skyldes rigtig mange ting: Indlæggelse, behandling med sondeernæring, stress hos og omkring barnet, det kan være noget somatisk - altså en sygdom hos barnet - eller det kan være noget psykisk, noget mentalt, og nogle gange noget der sker i spisesituationen mellem barn og forældre - Det er meget svært at sige, hvad der sker, men undersøges bør det.
Der er i DK tre steder, hvor man undersøger og behandler spædbørn med spiseforstyrrelser - det er på Glostrup, Bispebjerg og Skejby Sygehus og jeg synes I skal tale med jeres læge omkring jeres lille pige, hvordan hun reagerer og om det vil være hensigtsmæssigt at I bliver henvist til en spædbarnspsykiatrisk afdeling.
På disse afdelinger arbejder man med hele familien, I vil få tilbudt samtaler hvor man hører jeres historie, man indsamler data fra graviditeten, fødslen osv. så man får et billede af både jer og jeres datter. Der er på afdelingen tilknyttet børnepsykologer, psykiatere, sygeplejersker, socialrådgiver, nogle gange pædagoger og sundhedsplejersker. Alle arbejder med at finde ud af, hvad der sker hos jer, hvorfor jeres datter ikke vil spise og hvad man så evt. skal gøre ved det - for som I skriver, så skal hun jo have mad.
Så mit råd er at I tager kontakt til jeres læge og beder ham eller hende om at komme med en vurdering af jeres lille pige og jeres situation og taler om, hvorvidt I skal henvises til en spædbarnspsykiatrisk afdeling eller måske en børneafdeling der i første omgang kan klarlægge hvorvidt jeres datter rent fysisk har grund til ikke at spise.
I er naturligvis velkomne til at forsøge med en anden type flaske, jeg har fået en del positive tilbagemeldinger omkring den nye babybornfree flaske, som efter sigende skulle have en flaskesut der minimere luften i flasken og dermed hjælper barnet til ikke at sluge så meget luft ... I kan finde dem under 'superlinks' her på siden.
Hendes manglende evne til at overgive sig til søvnen kan meget vel have en sammehæng mellem hendes manglende evne til at spise mad nok. Jeg tænker derfor at det er vigtigt at I får hjælp til at kombinere disse to ting og begynder jeres datter at indtage sit behov for mælk, så vil I sandsynligvis opleve at få en rolige og gladere pige, som også har betydeligt lettere ved at sove.
Jeg håber at I får den hjælp I har brug for og ønsker jer en rigtig god sommer. Pas godt på hinanden alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske