Brev:
Mængden af mad - 7 mdr.
22. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Mængden af mad - 7 mdr.
Hej Helen,
Igen igen melder der sig nye spørgsmål. Min søde lille datter er nu blevet 7 måneder, og har utrolig travlt med at komme frem i verden. Hun har siden hun var 6 måneder kravlet, siddet selv, rejst sig op ad ting, gået langs ting og sidst i går lærte hun at kravle op ad trapper. Ja, hun har af en eller anden grund utrolig travlt - hvilket selvfølgelig har medført, at vi har måtte løbe liiidt hurtigt nogle gange, men vi har efterhånden lært at nyde hendes kunstner og hendes fantastisk væsen.
Allerede da hun var lidt over 6 måneder begyndte hun at afvise grød og moset mad, vi forsøgte os lidt desperat frem og kom frem til at ligesom hendes kropslige motoriske fremme, så kunne hun tygge og synke mad i stykker. Derfor har hun de sidste tre uger fået bl.a. rugbrødshapser med leverpostej og lignende samt fået al mad i stykker også kød. Dette fungerer fint. MEN! Og der er jo et men. Jeg er meget usikker på hvor meget hun skal have, min kogebog for småbørn er engelsk, så de bruger ikke bondebrød og sundhedstyrelsens bog forklarer jo mængder til et barn på 8-9 måneder. Hendes dagsplan er som følgende med mængder:
05:00 - Vågner og får en flaske 200-220 ml MME
06:30 - Står op
07:30 - her er vi begyndt bare at give hende frugt, da hun ikke rigtig er interesseret i grød. Halv pære og kvart banan med et lille glas mælk 4 cl.
08:30 - 1. lur
10:00 - Står op og får havregrød eller lignende med frugtmos og et glas vand. Vil skyde på hun spiser ml. 1-2 deciliter.
12:00 - Flaske MME 200-220 ml. Sove 2. lur
13:30/14:00 - Står op og får bondebrødshapser, spiser mellem et kvart til tre kvart brød med leverpostej, torskerogn eller lignende. Får grønt at gnave og spise af fx- agurk, peberfrugt eller lignende med et glas vand
16:00 - Flaske MME 200-220 ml. Sove 3. lur kort
16:45 - Står op og får frugt med et lille glas mælk.
18:00 - Aftensmad ud fra vores fx. to små fiskefrikadeller med en kartoffel, gulerødder og ærter med et glas vand.
19:30 - Flaske med Majsvælling 240 ml
Sover hele natten igennem til kl 5.
Planen kan afvige med tidspunkt efter hvor lange hendes lure er.
Virker det som om hun får nok? Jeg er især i tvivl omkring frokost og hendes indtag af bondebrødshapser, hvor mange brødhapser er nok? Ikke mindst, hvilke flasker skal jeg begynde at skære væk og hvornår?
Hun vokser som hun skal, og efterhånden ret god til selv at sige til når hun er henholdsvis sulten og tørstig. Det er lidt vanskeligt at finde frem til det rette udgangspunkt for hende, da hun jo har sprunget stor set alle rammer for motoriske kunnen, så det er lidt svært for os at vide hvor hun præcist er i sin udvikling.
Håber du kan hjælpe os igen igen : )
Bedste hilsener, moderen til en meget travl baby